Instagram Reels wordt slachtoffer van Facebook's advertentiedrang

Instagram Reels wordt slachtoffer van Facebook's advertentiedrang

Vergelijkbaar met TikTok - de voornaamste concurrent van Instagram Reels - laat Facebook geen advertenties zien bij zijn korte video's. Ten minste, dat was tot op heden het geval. De technologiegigant lijkt die advertentievrije tijd willen onderbreken: de eerste testen voor de advertenties zijn gestart.

Instagram Reels

Nog geen jaar geleden introduceerde Instagram de TikTok-tegenhanger Reels. Vergelijkbaar met het concept van TikTok, kunnen Reels-gebruikers verticale video's maken die 30 seconde duren. Met dit type video's speelt Instagram in op de toenemende vraag naar zogenoemde snackable content: met dit soort video's wordt in zeer korte tijd een, vaak grappige, boodschap overgebracht. Tot op heden werd Reels gezien als een opstartende categorie in het ‘portfolio’ van Instagram. Facebook bleef de eerste gebruikers van de functie trouw, en liet tot voorkort geen advertenties zien om het platform te doen groeien.

Facebook heeft donderdag bekendgemaakt dat er een einde gaat komen aan die periode. Instagram Reels treedt daarmee toe tot de categorie van functies waar Instagram momenteel advertenties aan toevoegt, zoals de Stories. Carolyn Everson, een woordvoerder van Facebook, liet tegenover Reuters weten dat de komst van advertenties “een indicatie is van hoe sterk het momentum van Reels is”.

Altijd weg te vegen

Facebook voert de eerste testen met Instagram Reels-advertenties uit in India, Brazilië, Duitsland en Australië. Adverteerders zijn gebonden aan de maximale duur van video's op het Reels-platform: 30 seconden. Advertenties hoeven niet uitgekeken te worden, door naar beneden te vegen wordt direct de eerstvolgende Reels-video getoond. Hoe vaak Instagram zijn Reels zal voorzien van advertenties is nog niet bekend. Mogelijk hangt dit af van de testresultaten.

Instagram Reels wordt slachtoffer van Facebook's advertentiedrang

Opvallend is dat Instagram bij de Reels-advertenties sterk gaat inzetten op microtargeting en daarbij ook kinderen meeneemt. Bij het opzetten van een advertentie op het platform kan men kiezen voor een groep mensen die bijvoorbeeld graag kijkt naar video's over kinderen, (huis)dieren of trainingen. In het verleden was deze vorm van targeting sterker aanwezig bij Facebook, maar dit lijkt nu ook zijn weg te hebben gevonden naar Instagram.

Niet in België

België krijgt vooralsnog niet te maken met advertenties bij de Reels. Wanneer Instagram ook de Belgische Reels gaat voorzien van advertenties, is niet bekend.

Instagram
Instagram is een gratis, leuke en eenvoudige manier om prachtige foto's op je Androidtoestel te maken en te delen. Kies uit een van de verschillende, prachtige ..

Meer info

Lees meer over:
Instagram Facebook TikTok

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meest gelezen

Google Pixel 6: ook dit jaar niet officieel in België verkrijgbaar

Ook dit jaar gaat Google de Pixel 6-reeks niet wereldwijd in de markt zetten. De telefoon zal niet via de officiële weg in Ne...

Spotify test nieuw abonnement voor 1 dollar per maand, dit kan je ermee

Spotify Plus is een nieuwe abonnement van 1 dollar per maand dat momenteel door de streamingdienst wordt getest. Het combinee...

Motorola legt uit: wat gebeurt er met Razr, rugged en de One-reeks?

Het is twee jaar geleden dat we nog een vouwbare Motorola Razr hebben gezien. Waar blijven ook alle midrange-toestellen uit d...

'Dit zijn de Europese prijzen voor de Samsung Galaxy Z Fold 3 en Z Flip 3'

De Samsung Galaxy Z Fold 3 zal vanaf 2009 euro te koop zijn en voor 1029 euro heb je straks de Galaxy Z Flip 3. De Europese p...

'Xiaomi is nu de grootste fabrikant van smartphones in Europa'

Xiaomi heeft in Europa het meeste telefoons verkocht van alle fabrikanten in het tweede kwartaal van 2021. Het merk wist 12,7...

'Chrome voor Android dient straks als sleutel voor 2FA, zo werkt het'

Google-accounts die met tweestapsverificatie werken of 2FA, kunnen straks aan de hand van de Chrome-browser hun identiteit be...

'Vivo werkt aan smartphone met meerdere pop-up camera's'

Smartphonefabrikant Vivo onderzoekt de mogelijkheid om een telecamera in een pop-up-module te verwerken. Daarvoor heeft het b...

Google Pixel 6 kan vage gezichten van bewegende mensen scherpstellen

De camera op de Google Pixel 6 kan op magische wijze de gezichten van bewegende mensen scherpstellen. Dat gebeurt met behulp...

'Deze Nokia feature phone met Android is nooit uitgebracht'

In een video zien we een Nokia feature Phone die nooit is uitgebracht. De Nokia 400 zoals hij zou heten kwam met Google Andro...

Google stelt beveiligingsupdate van augustus beschikbaar voor Pixel-telefoons

Googles Pixeltelefoons krijgen de beveiligingsupdate van de maand augustus gekregen. Google deelt een lijst van alle kwetsbaa...

Lees meer

Net binnen

'Xiaomi is nu de grootste fabrikant van smartphones in Europa'

Xiaomi heeft in Europa het meeste telefoons verkocht van alle fabrikanten in het tweede kwartaal van 2021. Het merk wist 12,7...

'Chrome voor Android dient straks als sleutel voor 2FA, zo werkt het'

Google-accounts die met tweestapsverificatie werken of 2FA, kunnen straks aan de hand van de Chrome-browser hun identiteit be...

'Deze Nokia feature phone met Android is nooit uitgebracht'

In een video zien we een Nokia feature Phone die nooit is uitgebracht. De Nokia 400 zoals hij zou heten kwam met Google Andro...

Spotify test nieuw abonnement voor 1 dollar per maand, dit kan je ermee

Spotify Plus is een nieuwe abonnement van 1 dollar per maand dat momenteel door de streamingdienst wordt getest. Het combinee...

Google Pixel 6 kan vage gezichten van bewegende mensen scherpstellen

De camera op de Google Pixel 6 kan op magische wijze de gezichten van bewegende mensen scherpstellen. Dat gebeurt met behulp...

Lees meer