Netflix-crisis: strategie van bingewatchen staat ter discussie

Netflix-crisis: strategie van bingewatchen staat ter discussie

Sebastien Marien

door Sebastien Marien

Laatst geüpdatet

Netflix verliest abonnees en het bedrijf zoek een nieuwe strategie. Nu is ook de vraag of ook het bingewatchen nog steeds een goed model is. Door nieuwe series in zijn geheel uit te brengen, lijken kijkers sneller geneigd om na het zien hun abonnement stop te zetten.

Netflix

Netflix

Netflix is een video-streamingdienst die in september 2013 in Nederland gelanceerd is. Hiermee is het mogelijk onbeperkt films en series te bekijken op smartphone en ..

Netflix verliest abonnees

Netflix wist zijn streamingdienst tot een succes ta maken door het bingewatchmodel te etaleren. Op traditionele tv moesten kijkers wachten op wekelijkse afleveringen die door reclame werden onderbreken. Netflix bracht in de plaats hele seizoenen uit en je kon reclamevrij kijken.

Het is al langer bekend dat Netflix sinds dit jaar abonnees verliest en de dienst zoekt naar oplossingen. Het delen van abonnementen wordt aangepakt en er komt een voordeliger abonnement met reclame. Ook de bingewatchstrategie staat intern ter discussie, dat stelt CNBC.

Bingewatch-strategie achterhaald?

Anders dan bij de begindagen van Netflix zijn er nu veel concurrenten. Diensten als Disney+ en HBO Max kiezen bewust voor een strategie waarbij afleveringen wekelijks verschijnen. Op die manier krijgen kijkers niet de kans om een serie in één klap te bingewatchen en ze blijven langer geabonneerd. Nieuwe content wordt er ook meer verspreid om mensen geabonneerd te houden.

"Met Netflix weet je het nooit", zegt Peter Csathy oprichter van het adviesbedrijf Creative Media tegen CNBC. "Net zoals ze eerder 'Nee' zeiden tegen reclame, mag je er niet vanuit gaan dat bingewatchen blijft. Bingewatchen staat der discussie."

Content spreiden

Het nieuwe seizoen van hitserie Stranger Things is recent op Netflix in zijn geheel uitgebracht. Toch experimenteert het platformen wel met het opsplitsen van nieuwe seizoenen, want de laatste twee afleveringen van het vierde seizoen van Stranger Things verschijnen pas op 1 juli. Stranger Things is in totaal 781,04 miljoen uren bekeken en dat maakt het de populairste Engelstalige reeks op Netflix.

Toch is 1 juli ook niet zo ver meer verwijderd. "Op Netflix is het erg makkelijk om drie tot zes maanden geabonneerd te blijven en dan drie tot zes maanden weg te blijven. Zodra Stranger Things en Ozark voorbij zijn, wat daarna?" Vraagt analist Michael Pachter van Wedbush zich af. Op Disney+ zijn er momenteel wekelijkse afleveringen van Star Wars' 'Obi-Wan Kenobi'-serie, gevolgd door de Marvel-reeksen 'Ms. Marvel' en 'She Hulk'. vervolgens komt opnieuw een Star Wars-serie 'Andor', die tot november duurt.

Wat denk jij, is de bingewatch-strategie van Netflix achterhaald en dreigt het platform zo meer abonnees te verliezen? Of ben je juist geen voorstander van de wekelijkse afleveringen op andere streamingdiensten? Laat het ons weten in de reacties.

De populairste artikelen over Netflix

Entertainment

0 reacties

Dit vind je misschien ook leuk