Naar content
Trending apps
  • Inbox by Gmail

  • Maps: Navigatie en OV

  • WhatsApp Messenger

  • Messenger

  • Facebook

Trending games
  • Ghostbusters World

  • Asphalt 9: Legends - 2018’s New Arcade Racing Game

  • Pokémon Quest

  • PUBG Mobile

  • Super Mario Run

Trending smartphones
  • OnePlus 6T

  • Huawei Mate 20 Pro

  • Samsung Galaxy S10

  • Google Pixel 3 XL

  • Samsung Galaxy Note 9

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab A 10.5

  • Samsung Galaxy Tab S4

  • Samsung Galaxy Tab S3 9.7

  • Asus Zenpad 3S 10

  • Sony Xperia Z4 Tablet

De assassin's moorden zichzelf uit...

Assassin's Creed Rebellion review: rebelleren, maar dan met je portemonnee

· 13 januari 2019

Assassin's Creed Rebellion brengt de bekende spellenreeks over huurmoordenaars die het opnemen tegen de kwaadaardige Tempeliers naar Android. Ik speelde de game enkele dagen lang, en hier lees je mijn bevindingen.

Assassin's Creed Rebellion

Ik ben al jarenlang een fan van de Assassin's Creed-games, en ik was dan ook verheugd om de bekende reeks ook zijn intrede te zien maken op Android. Personages uit de bekende spellen, zoals mijn favoriet Ezio Auditore da Firenze, worden samengevoegd om het op te nemen tegen een gezamenlijke vijand, de Tempeliers. 

Het is aan jouw om een rebellie van assassin's te leiden die op allerlei manieren de orde van Tempeliers een stevige stok tussen de wielen moet steken. Het spel doet in de eerste plaats denken aan Fallout: Shelter, omdat je ook hier een eigen basis met kamers moet bouwen. Je kan zelf je hoofdkwartier inrichten naar eigen wens, en naarmate je verder in het spel raakt, speel je nieuwe vleugels van het gebouw vrij om in te richten.

Toch komt er nog veel meer bij kijken in vergelijking met Fallout, want in Assassin's Creed Rebellion ga je namelijk op missie. Er een uitgedokterd gevechtssysteem, je moet klimmen en klauteren en er zijn vallen die je onderweg onschadelijk moet maken. Elk personage uit de reeks heeft daarbij zijn eigen specialiteiten die onderverdeeld zijn in speciale categorieën. Van stiekeme sluipmoordenaars tot medici en no-nonsense soldaten.  

Screenshots van de missies en het hoofdkwartier

Mijn assassin's zijn druk aan het werk in het hoofdkwartier  om wapens en pantser te bouwen

Op missie

In de eerste plaats was ik meteen onder de indruk door de verschillende personages die meteen veel diepgang in het spel brengen. Elk personage heeft een achtergrondverhaal, en naast de verschillende specialiteiten hebben de personages ook eigen aanvallen of andere krachten. Aguilar heeft bijvoorbeeld Shurikens - dat zijn een soort van werpmessen - waarmee je tijdens een gevecht een extra aanval tussendoor kan uitvoeren. Sayyid vecht dan weer met een speer, waardoor hij twee vijanden tegelijk kan steken met zijn speciale aanval.

Screenshots van de missies en het hoofdkwartier

Het systeem voor gevechten is erg leuk

Toch heb je op missie meer nodig dan getrainde moordmachines. Wil je bijvoorbeeld alle schatkisten openbreken, dan heb je Hamid nodig die handig is met sloten. Vraag Hamid wel niet om elegant tegen een muur van 90 graden een gebouw omhoog te klimmen. Naarmate je verder in het spel komt worden missies moeilijk. Je zal bijvoorbeeld merken dat de kans dat Hamid plots een kist openbreekt plots een stuk kleiner wordt. Dan is het aan jouw om je assassin's te trainen. 

Dat gebeurt in de gym van je hoofdkwartier, maar daarnaast heb je zogenaamde DNA-fragmenten nodig van je personages als je ze echt naar een niveau hoger wil tillen. Wil je je Hamid sterker maken dan kan dat door zijn specifieke missie te spelen waarmee je DNA-fragmenten verzamelt. Dat kan een hele klus zijn, zeker ook omdat je elke missie maar 5 keer op een dag kan spelen. Het duurt dus wel enkele dagen alvorens je genoeg Hamid-DNA hebt verzameld, en dan zijn er nog een heleboel andere personages te gaan.

Screenshots van de missies en het hoofdkwartier

Het spel komt met een leuke verhaallijn waarin de Tempeliers weer een belangrijke rol spelen

De doodsteek

Jammer genoeg koos ik de tussenkop 'De doodsteek' niet als verwijzing naar het onverwachts doden van slechteriken met je verborgen mes, maar als verwijzing naar de doodsteek van het spel. Na enkele dagen raak je verder in het spelen en worden missies een stuk moeilijker. Je zal dus elk personage plots een stuk beter moeten maken als je wil dat hij of zij de volgende missie heelhuids doorkomt.

Telkens weer diezelfde missie spelen om DNA voor bijvoorbeeld Constanza te verzamelen zodat ze plots wel door die ene, veel moeilijkere missie raakt, wordt al snel enorm repetitief. Nieuwe missies spelen voelt erg leuk en uitdagend aan, maar eens je een missie hebt uitgespeeld, weet je precies wat je moet doen en is het bijlange niet meer zo spannend. 

Screenshots van de missies en het hoofdkwartier

Leuk, een nieuw personage! Eerst 35 DNA-fragmenten verzamelen alvorens ze bruikbaar is

Kopen?

Waarom wordt het spel dan in zo'n korte tijd plots zo moeilijk? Wel het antwoord op die vraag wrijft ontwikkelaar Ubisoft zo goed als letterlijk in je gezicht, door microtransacties. Vanaf het begin merkte ik op dat je tot verschillende keren tijdens het spelen tot vervelens toe wordt aangeboden om geld uit te geven om zo content in het spel te verkrijgen. Wil je bijvoorbeeld een aantal wapens vrijspelen voor je Assassin's of wil je in een keer een personage vrijspelen? Waarom zou je al die moeite doen om DNA verzamelen als het ook met geld kan? 

Screenshots van de missies en het hoofdkwartier

Mag het ietsje sneller? Slechts 9,99 euro per maand!

Het spel wil je dus keer op keer met pop-up-advertenties aanmoedigen om het eindeloos opnieuw spelen van missies en het wachten op een upgrade voor wapens of pantser over te slaan door geld neer te leggen. De prijzen zijn vaak ook niet min, want als je twee personages uit een bepaald evenement wil vrijspelen moet je 18 euro neerleggen. De prijs-kwaliteitsverhouding van de microtransacties lijkt zo absurd, dat ik ook niet de minste neiging voelde om ervoor te betalen. 

Screenshots van de missies en het hoofdkwartier

17,99 euro voor twee personages, een prikkie toch?

Conclusie

Assassin's Creed is in feite een erg sterk spel dat veel diepgang bevat voor een mobiel spel. Niet alleen bouw en run je je basis, er zijn ook interessante personages aanwezig die unieke capaciteiten hebben. Missies voelen interessant aan, er is een leuk verhaal en de eerste dagen was ik ontzettend onder de indruk van het spel. 

Het is dan ook erg jammer om het spel zo te zien stilvallen zodra je iets verder raakt, want progressie valt dan voor een groot stuk stil, tenzij je steeds dezelfde missies blijft spelen of geld wil betalen aan te dure microtransacties. Graag had ik makkelijk 15 euro willen betalen voor het spel als het geen microtransacties bevat. Het is jammer dat sommige spelontwikkelaars mobiele games nog steeds lijken te beschouwen als een platform om makkelijk geld te verdienen, en niet om fijne content op te lanceren. Hopelijk schroeft Ubisoft de hoeveelheid microtransacties in de toekomst terug, en laat het de progressie soepeler verlopen. 

Toch is Assassin's Creed Rebellion een leuk spel om je een week of iets langer erg goed mee te vermaken. Ben je op zoek naar een kwalitatief spel dat niet uitpuilt van de microtransacties waarin je je wel echt wekenlang  kan verdiepen, kijk dan bijvoorbeeld naar Motorsport Manager 3. Onze review van dat uitstekende spel lees je hier

Het hoofdkwartier

Spelfouten, taalfouten of inhoudelijke fouten ontdekt? Stuur dan een mailtje naar de auteur van dit artikel!
Dit artikel verscheen eerder op Androidworld.nl.

Reacties (1)

Reacties worden tevens getoond bij het orginele artikel op Androidworld.nl.

Bezig met laden van reacties...