Samsung verkoopt meer smartwatches maar de nummer 1 blijft ongewijzigd

Samsung verkoopt meer smartwatches maar de nummer 1 blijft ongewijzigd

Jelle Passchier

door Jelle Passchier

Laatst geüpdatet

Uit een nieuw marktonderzoek blijkt dat de smartwatchverkopen van Samsung en Xiaomi flink gestegen zijn. Het marktaandeel van de Zuid-Koreaanse fabrikant steeg met bijna drie procent en het aantal verkopen steeg met 46 procent. Xiaomi verkocht ruim 69 procent meer smartwatches in vergelijking met vorig jaar. Toch is en blijft Apple voorlopig de koploper.

Marktonderzoek smartwatches

Volgens een onderzoek van Counterpoint Research is het aantal verkopen in de wereldwijde smartwatch-markt met 13 procent gestegen. Er zijn dus wereldwijd 13 procent meer smartwatches verkocht in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Het gaat hier dan over het eerste kwartaal van 2021, vergeleken met het eerste kwartaal van dit jaar. Vooral Samsung zag een flinke stijging, waardoor het bedrijf nu qua aandeel in het aantal verscheepte smartwatches de op een na grootste smartwatch-fabrikant ter wereld is. Deze plek neemt het bedrijf over van Huawei, welke in marktaandeel bijna een heel procent gezakt is.

Het aantal verkochte smartwatches van Samsung steeg met 46 procent, waardoor het bedrijf nu een aandeel van 10,1 procent heeft. Vorig jaar was dit nog 7,8 procent. Andere stijgers zijn Xiaomi, de Chinese fabrikant zag zijn aantal verkochte smartwatches met 69 procent toenemen. Hierdoor neemt het bedrijf nu 5 procent van de totale markt in. Als laatst steeg het aandeel van Apple van 35,9 naar 36,1 procent. Hiermee behoudt Apple dus nog verreweg het grootste aandeel. Alle andere fabrikanten zagen overigens een daling in het aantal verkochte smartwatches. Ook Fitbit, een bekende fabrikant van fitnesstrackers dat sinds vorig jaar deel uitmaakt van Google. In de grafiek hieronder kun je het aandeel per fabrikant bekijken.

Samsung verkoopt meer smartwatches maar de nummer 1 blijft ongewijzigd

Aandeel verscheepte smartwatches in procenten. Afbeelding: Counterpoint Research (YoY staat voor Year-over-Year) 

Sterke verkoop Galaxy Watch 4 én goedkope Xiaomi-smartwatches 

Volgens Counterpoint is Xiaomi voornamelijk gestegen door de vele goedkope smartwatches die de fabrikant afgelopen jaar op de markt bracht. De Samsung Galaxy Watch 4 is volgens het onderzoek de belangrijkste reden voor de stijging van Samsung. In onze review waren we ook erg te spreken over de Samsung Galaxy Watch 4. Heb jij een smartwatch of sporthorloge om je pols? Zo ja, welke heb je? Laat het ons weten in de reacties.

In deze categorie smartwatches (Wear OS 3-smartwatches) is de Watch 4-serie momenteel in ieder geval het beste dat je kan aanschaffen.

Nieuws

0 reacties

Dit vind je misschien ook leuk