Samsung Galaxy Z Fold6: Combineer 3 producten en ontvang 10% voordeel

Chatten met bedrijven in Google Maps en Zoeken verdwijnt

Marloes Urff
Marloes Urff
31 mei 2024, 7:51
2 min leestijd

Een handige functie in Google Zoeken en Google Maps: het sturen van berichten naar bedrijven, winkels en restaurants. Ondanks het populaire gebruik heeft Google nu besloten om dit niet langer aan te bieden.

Lees verder na de advertentie.

Chatten met restaurants en winkels niet langer mogelijk

Bedrijven, winkels en horeca konden via hun gegevens op Google Maps en Google Zoeken instellen dat bezoekers een bericht kunnen sturen via een speciale chat. Als zoeker heb je de knop vast weleens gezien als je een restaurant of winkel opzocht. Via de chatknop kon je met het bedrijf of met een chatbot een gesprek voeren. Ook kon je afbeeldingen verzenden en ontvangen en waren er leesbewijzen.

Het handige van de functie was bovendien dat je e-mailadres of telefoonnummer niet gedeeld werd met het bedrijf waarmee je een gesprek voerde. Enkel je naam en profielafbeelding waren voor hen zichtbaar. Berichten die je met het desbetreffende Google-account uitwisselde werden opgeslagen en voorzien van encryptie in de Google Cloud. 

Dag chat

Google heeft onlangs aangekondigd dat de chatfunctie in een Google Business-profiel niet langer beschikbaar is vanaf 31 juli 2024 (via Search Engine Land). Vanaf 15 juli is het al niet meer mogelijk om een nieuw gesprek te starten. Staat er nog een gesprek open, dan komt er een notificatie dat de functie binnenkort verdwijnt.

Na 31 juli 2024 wordt de chatfunctie verwijderd uit Google Business-profielen. Google zegt dat klanten nog steeds bedrijven kunnen vinden via Zoeken en Maps. Het advies van Google is om een telefoonnummer aan het Business-profiel toe te voegen of de Reserveren-knop aan te zetten. Waarom Google er precies voor heeft gekozen om de chatfunctie uit te schakelen is niet duidelijk.

Goed om te weten is dat het momenteel in Nederland voor een bedrijf al verplicht is om een telefoonnummer te verstrekken, al geldt dat vooral voor de eigen website. Het toevoegen van een nummer aan Google is een handige extra stap om bereikbaar te zijn voor vragen en andere kwesties.

Maakte jij weleens gebruik van de chatfunctie om een bedrijf te contacteren? Laat het ons weten in de reacties!