Naar content
Trending apps
  • Inbox by Gmail

  • Maps: Navigatie en OV

  • WhatsApp Messenger

  • Messenger

  • Facebook

Trending games
  • Ghostbusters World

  • Asphalt 9: Legends - 2018’s New Arcade Racing Game

  • Pokémon Quest

  • PUBG Mobile

  • Super Mario Run

Trending smartphones
  • Huawei Mate X

  • Xiaomi Mi 9

  • Samsung Galaxy S10 Plus

  • Google Pixel 3 XL

  • Nokia 9 PureView

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab A 10.5

  • Samsung Galaxy Tab S4

  • Samsung Galaxy Tab S3 9.7

  • Asus Zenpad 3S 10

  • Sony Xperia Z4 Tablet

Sommige merken maakt het echt niks uit en antwoorden niet

Strategie van merken op het gebied van versie- en beveiligingsupdates

· 01 augustus 2018

Wanneer je voor een toestel kiest dan kijk je naar de prijs, het model en de specificaties om een keuze te maken. Maar de laatste jaren is de updatestrategie van een merk ook een belangrijke afweging om voor een bepaald model te gaan. Wij hebben de in België actieve merken gevraagd wat hun strategie op het gebied van updates is en de uitkomst lees je hier.

Updatestrategie

Op 26 juni hebben we een e-mail gestuurd naar alle in België gevestigde merken. In deze e-mail hebben we gevraagd om een statement betreffende de strategie van het merk op het gebied van versie- en beveiligingsupdates. We hebben de volgende vragen gesteld aan de vertegenwoordigers van de merken:

> Hoe lang blijft het merk toestellen ondersteunen bij versie-updates? Hierin kan onderscheid gemaakt worden in laag, midden- en hoogsegment.

> Met wat voor frequentie zal het merk beveiligingsupdates blijven uitbrengen voor de verschillende toestellen?

Geen strategie, geen antwoord

We zijn nu een maand verder en we hebben helaas geen complete lijst. Sommige fabrikanten antwoorden helemaal niet, anderen zeggen ermee bezig te zijn en er zijn er zelfs die geen antwoord willen geven. Het is op zijn minst verontrustend dat een merk zijn gebruikers niet wil informeren over dit soort zaken.

Hieronder vind je de antwoorden die we tot nu hebben weten te verzamelen. We geven hier zoveel mogelijk de originele teksten die we hebben ontvangen weer. Dit doen we om misverstanden door vertaling of herschrijven van teksten te voorkomen.

Wiko

Wiko 

Wiko vindt het belangrijk dat consumenten op een plezierige manier gebruikmaken van onze producten. Om zo lang mogelijk te genieten van de aankoop van een Wiko-toestel zullen zowel versie- als beveiligingsupdates beschikbaar gesteld worden.

Op het vlak van versie- en beveiligingsupdates kunnen we het hiernavolgende melden:

Voor de versies die starten met Marshmallow, zal Wiko elk kwartaal een nieuwe release bieden. De updates zullen beschikbaar zijn over een periode van tenminste 2 jaar na productintroductie. Software-updates worden niet van tevoren aangekondigd en kan ik op dit moment geen uitspraak over doen.

Samsung

Samsung

Wij vinden de veiligheid van mobiele telefoons heel belangrijk. Als wereldwijde marktleider op het gebied van mobiele apparaten streven wij ernaar ook op dit gebied voorop te lopen. Wij bieden ten minste twee jaar vanaf de productintroductie software-ondersteuning voor onze smartphones aan. Dit zijn beveiligingsupdates, security- en bug fixes. Dit betekent niet dat wij na twee jaar stoppen met de software-ondersteuning. Zo hebben de Galaxy S6 uit 2015 en de Galaxy A5 uit januari 2016 een software-update ontvangen in respectievelijk april 2018 en juni 2018. Dit geldt ook voor versie-upgrades. Zo hebben wij in juni 2018 de Galaxy S7 en Galaxy S7 edge uit 2016 voorzien van Android 8.0 (Oreo).

Toestellen uit het topsegment ontvangen zo nodig maandelijkse beveiligingsupdates en toestellen uit het midden- en lage segment ontvangen kwartaalupdates. Voor het overzicht van Samsung toestellen voor maandelijkse en kwartaal veiligheidsupdates klik hier.

Wij geven op onze website bij alle toestellen de minimale periode voor software-ondersteuning aan. Hoelang wij na twee jaar na productintroductie updateondersteuning bieden, hangt af van verschillende factoren waaronder de specificaties van het toestel, de gevolgen van de update voor de gebruikerservaring ná de update en de benodigde ondersteuning van leveranciers van bepaalde software- of hardwarecomponenten om een update te realiseren.

Op deze website beantwoordt Samsung de meest gestelde vragen over softwareondersteuning voor Samsung-smartphones. Voor de volledigheid vind je ook ons updatebeleid hier.

HTC Logo

HTC

Dit merk verwijst naar een internationaal statement:

"HTC heeft een bewezen staat van dienst om onze gebruikers de nieuwste Android-ervaring te bieden, vooral wanneer u het vergelijkt met de concurrentie. In termen van toekomstige jaren van upgrades hangt het allemaal af van de systeemvereisten van toekomstige Android-systemen en onze evaluatie van de prestaties op de hardware. In eerdere vlaggenschepen hebben we in twee jaar tijd twee belangrijke OS-upgrades uitgevoerd. HTC 10 (vlaggenschip van 2016) kreeg zelfs begin dit jaar de Android 8-update, toen bijna geen van de vlaggenschepen van de concurrent 2016 werd geüpgraded naar Android 8 tot nu toe. In termen van beveiligingsupdates beoordelen we momenteel onze cadans van updates en zullen die tijdlijn delen zodra deze is bevestigd."

Sony logo

Sony

Net als HTC heeft Sony een internationaal statement:

"Dit is onze Android-upgradebeleidshouding:
We streven ernaar om alle premium bereikapparaten te ondersteunen met de nieuwste Android-updates gedurende twee jaar nadat het apparaat is gelanceerd. We kunnen ervoor kiezen om een apparaat uit het midden- of instapniveau niet te upgraden als testen niet aan onze hoge normen voldoet en we vinden dat de hardware niet in staat is om een stabiele gebruikerservaring te leveren.

We bieden een scala aan gemakkelijk toegankelijke bronnen binnen de apparaatinstellingen, maar ook online om ervoor te zorgen dat gebruikers op de hoogte blijven van de nieuwste informatie over Android op Sony Xperia-producten, waaronder:

- Een "Xperia and Android" -pagina met onze nieuwste Android-functies

- Individuele pagina's voor productondersteuning, waar gebruikers het IMEI-nummer van hun apparaat kunnen invoeren om de volledige upgrade-geschiedenis en aankomende updates te bekijken

- Een ondersteuningsforum waar medewerkers en experts van Sony bij de hand zijn om problemen op te lossen, en advies geven om het beste uit Sony Xperia-apparaten te halen

(Mid-en low range is alles wat begint met XA of L)"

Motorola logo

Motorola

1. Hoe lang blijft het merk toestellen ondersteunen bij versie-updates. Hierin kan onderscheid gemaakt worden in laag, midden en hoog-segment.

- Moto E/Plus: 2 jaar security-update

- Moto G6 Play: 1 jaar os en 2 jaar security-updates

- Moto G6/Plus: 1 jaar os en 3 jaar security-updates, zijn onderdeel van het Google Enterprise-programma

- Moto Z3 Play: 2 jaar os en 3 jaar security-updates, is onderdeel van het Google Enterprise-programma

2. Met wat voor frequentie zal het merk veiligheidsupdates blijven uitbrengen voor de verschillende toestellen:

- 60/90 dagen

Alcatel

Alcatel

"Alcatel heeft besloten er geen uitspraken over te doen."

LG Logo

LG

LG antwoordt netjes dat ze het doorgespeeld hebben naar de internationale organisatie maar (nog) geen antwoord heeft gehad. Na 4 weken denken we dat we dat ook niet meer zullen ontvangen. Wel ontvangen we de link naar de security-website.

OnePlus Logo

OnePlus

OnePlus verwijst ons naar dit bericht op het forum:

OnePlus maintenance schedule

Bovenstaand schema vertelt ons dat OnePlus twee jaar lang nieuwe versies zal uitbrengen en elke twee maanden een veiligheidsupdate. Na deze twee jaar zal OnePlus het toestel nog een jaar lang elke twee maanden van een veiligheidsupdate voorzien. In principe volgt OnePlus bijna hetzelfde programma als Android One.

Nokia logo

Nokia

Van Nokia weten we dat ze het Android One-programma volgen van Google. Daarmee geven ze elk toestel twee jaar lang versie-updates en drie jaar lang maandelijkse veiligheidsupdates.

BlackBerry

BlackBerry

We doen er alles aan om maandelijkse beveiligingsupdates te leveren en al onze apparaten maken deel uit van het door Android aanbevolen programma van Google, inclusief de nieuwe BlackBerry KEY2.

Huawei Logo

Huawei

In de basis geldt voor security-updates:

- Smartphones boven 299 uuro ontvangen een maandelijkse Google security-patch, vanaf november 2017. De looptijd hiervan is twee jaar sinds de productlancering op de Nederlandse markt.

- Smartphones onder 299 uuro (en 299 euro) krijgen ieder kwartaal een Google security-update vanaf november 2017. De looptijd hiervan is twee jaar sinds de productlancering op de Nederlandse markt.

- Omdat de Google security-updates uitvoerig worden getest op Huawei-devices en hierop worden aangepast voor de beste gebruikservaring kan het soms iets langer duren voordat een update uitkomt, waardoor je soms bijvoorbeeld in je scherm een security-patch ziet van ‘mei’ als het al ‘juni’ is.

Daarnaast hebben we een groot aantal devices dat die standaard overtreft. Deze toestellen zijn Android Enterprise Recommended en ontvangen minimaal 1 Android versie-update en 3 jaar lang security-updates. Deze toestellen zijn op dit moment:

- Huawei Mate 10 Pro

- Huawei MediaPad M5 10.8"

- Huawei MediaPad M5 8.4"

- Huawei P Smart

- Huawei P20

- Huawei P20 Pro

- Huawei P20 Lite

OPPO

Oppo

Dit merk heeft zich onlangs in Nederland gevestigd. We hebben om een antwoord gevraagd en OPPO liet weten in Nederland standaard 24 maanden lang updates te geven. Hoe vaak en om welke updates het hier gaat werd niet gespecificeerd. OPPO streeft er verder naar om hun telefoons van de nieuwste updates te voorzien.

Logo General Mobile

General Mobile

Het volgende garandeert General Mobile: 
"General Mobile garandeert samen met Google gedurende 2 jaar na introductie de meest recente updates van de security patch en minimaal 1 grote Android update."

Geen antwoord

De merken Asus, Acer, Wileyfox kiezen ervoor om geen of nog geen antwoord te geven. Vaak hebben we contact met het PR-bureau dat het desbetreffende bedrijf vertegenwoordigd in België. Sommigen geven aan dat ze (nog) geen antwoord hebben gekregen, maar ergens vinden wij dat dat in 4 weken toch zou moeten lukken.

Spelfouten, taalfouten of inhoudelijke fouten ontdekt? Stuur dan een mailtje naar de auteur van dit artikel!
Dit artikel verscheen eerder op Androidworld.nl.

Reacties (6)

Reacties worden tevens getoond bij het orginele artikel op Androidworld.nl.

Bezig met laden van reacties...