Google wint de Olympische Spelen voor misplaatste reclame. Net als in de reclames die het vast online zette waarin Gemini werd gevraagd om een uitmaakbrief te schrijven met de oude telefoon voor de Pixel 9, gaat het wederom om een commercial waarin Gemini iets moest schrijven.

Lees verder na de advertentie.
Dear Sydney
De reclame heet ‘Dear Sydney’ en hierin vraagt een vader om een fanbrief namens zijn dochter. Hij wil dat er een brief komt aan haar Olympische idool Sydney McLaughlin-Levrone. Het moet precies goed zijn, Gemini moet vertellen hoe inspirerend Sydney is en dat zijn dochter van plan is haar record ooit te breken. Plus nog een ‘sorry, not sorry’-grapje erbij.
In principe is het heel koddig, ware het niet dat het het begrip fanbrief ondermijnt. Het gaat er in zo’n brief toch juist om dat je als fan recht uit je hart een bericht schrijft om iemand te laten weten hoezeer je hem of haar waardeert. Het gaat om je kwetsbaar opstellen en je held laten weten hoe jouw leven is beïnvloedt door zijn of haar prestaties. Google zegt de negatieve reacties te gebruiken en wilde vooral met de reclame laten zien dat de Gemini-app een goed beginpunt kan zijn, niet de uiteindelijke versie.
Angst om AI
Techbedrijven lijken niet zo door te hebben dat er veel angst is om AI. Apple sloeg de plank eerder dit jaar al mis met een reclame waarin even kort door de bocht allerlei creatieve objecten werden stukgemaakt omwille van AI en Google doet in zekere zin hetzelfde. Creativiteit en authenticiteit zijn juist nu heel belangrijk en de reclames van beide techbedrijven houden daar geen rekening mee, waardoor ze veel kritiek krijgen.
Vind jij het terecht dat mensen kritiek hebben op Google om deze reclame, of kun jij het wel waarderen wat Google probeert te doen? Deel het nu in de reacties.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten