Volgens een onderzoek van Multiscope bezitten ongeveer 1,8 miljoen Nederlanders huishoudens een slimme speaker. In totaal hebben Nederlanders 600 miljoen euro uitgegeven aan die slimme speakers.
Slimme speakers populairder
Multiscope voerde voor de vijfde keer een grootschalig onderzoek genaamd Smart Home Monitor uit. Dit onderzoek verzamelde gegevens over slimme speakers bij 5200 Nederlanders. Uit dit onderzoek werd geconcludeerd dat ongeveer 1,8 miljoen Nederlandse huishoudens een slimme speaker hebben. Dit is zo een 23% van de bevolking. Vorig jaar was dit getal nog maar 1,5 miljoen. Een kleine stijging dus.
Elk huishouden betaalde gemiddeld 325 euro voor een slimme speaker. Zo is er in totaal in heel Nederland 600 miljoen euro uitgegeven aan deze apparaten. De populairste slimme speakers zijn die van het merk Sonos.
Sonos One en Google Home het populairst
Sonos heeft het grootste marktaandeel. 6% van de Nederlanders heeft een Sonos-smart speaker in huis. Dat zijn zo'n 450.000 huishoudens. De tweede meest verkochte speakers zijn die van Google met 4% van de bevolking. Op de derde plaats staat Google Home Mini met 3%.
Zo'n 240.000 huishoudens zouden geïnteresseerd zijn in het aankopen van een slimme speaker. Dit is zo een 3%. Als je deze cijfers samentelt met het aantal huishoudens die al een slimme speaker hebben, zou binnen een jaar 26% van de bevolking een slimme speaker bezitten. Nederlanders die een slimme speaker willen kopen hebben een voorkeur voor de Google Home (18%) en de Sonos One (13%).
Heb jij thuis een slimme speaker en welke is dat? Laat het ons weten in de reacties onder het artikel.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws over slimme speakers zoals Google Home en de Sonos One? Download dan onze Android-app en volg ons op Facebook, Instagram, YouTube, Telegram en Twitter.