Netflix gaat in België maatregelen nemen om het delen van accounts aan te pakken. Abonnees kunnen vanaf nu een e-mail verwachten waarin ze twee opties krijgen aangeboden voor het delen van accounts met mensen buiten het eigen huishouden.
Netflix-account delen wordt aangepakt
Netflix heeft altijd een beleid gehad dat het delen van accounts gedoogd, maar sinds dinsdag gaat de streamingdienst strenger worden in de handhaving ervan. In de e-mails worden abonnees eraan herinnerd dat het delen van accounts alleen is toegestaan met mensen die op hetzelfde adres wonen. De e-mail geeft tips over hoe klanten kunnen controleren op welke apparaten met hun Netflix-account is ingelogd.
Een Netflix-account is bedoeld voor één huishouden. Iedereen in dat huishouden kan Netflix overal gebruiken (thuis, onderweg, op vakantie) en profiteren van nieuwe functies, zoals Profiel overdragen en Toegang en apparaten beheren.
Klanten die alsnog hun accountgegevens willen delen met iemand buiten hun eigen huishouden krijgen twee opties aangeboden:
- Draag een profiel over: Iedereen binnen je account kan een profiel overdragen naar een nieuw betaald lidmaatschap.
- Koop een plek voor een extra lid: Voor € 3,99 per maand extra kun je je Netflix-account delen met iemand die op een andere locatie woont.
De streamingdienst kan op basis van het IP-adres van je tv of andere apparaat en de locatie waar je bent ingelogd herkennen of een apparaat al dan niet binnen het gezin wordt gebruikt. Zodra Netflix ziet dat het account op een andere locatie wordt gebruikt, zal de klant een verificatiecode ontvangen.
Deze maatregel is bedoeld om ervoor te zorgen dat abonnees eerlijk betalen voor het gebruik van Netflix en om het delen van accounts tegen te gaan. Netflix heeft uiteraard te maken met flinke concurrentie maar zegt dat het 'flink blijft investeren in een divers aanbod van series en films'. Het platform weet ook dat het door deze maatregel klanten zal verliezen. Dat blijkt uit cijfers in markten waar het nieuwe beleid al is ingevoerd. Netflix gaat ervan uit dat het hier om een kortstondige dip gaat en dat klanten die eerder niet betaalden dit alsnog gaan doen.
Het is belangrijk op te merken dat niet alle abonnees deze e-mail hebben ontvangen en dat de maatregel mogelijk niet direct voor iedereen wordt toegepast. Netflix lijkt echter vastbesloten om het delen van accounts aan te pakken en kan in de toekomst strengere maatregelen nemen. Naast België kunnen abonnees in zo'n 100 andere landen eenzelfde e-mail verwachten.
Ga jij straks de toeslag betalen voor mensen die op jouw Netflix-abonnement 'meeliften'? Laat het ons weten in de reacties.
