Naar content
Trending apps
  • Google Duo: videogesprekken van hoge kwaliteit

  • Gmail

  • Maps: Navigatie en OV

  • WhatsApp Messenger

  • Messenger: gratis sms'en en videobellen

Trending games
  • Fortnite

  • Minecraft Earth

  • Dr. Mario World

  • Harry Potter: Wizards Unite

  • Breaking Bad: Criminal Elements

Trending smartphones
  • POCO X3

  • Google Pixel 5

  • Google Pixel 4a

  • OnePlus Nord

  • Samsung Galaxy A51

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab S6

  • Samsung Galaxy Tab A 10.5

  • Samsung Galaxy Tab S4

  • Samsung Galaxy Tab S3 9.7

  • Asus Zenpad 3S 10

Android One als troef

Nokia-interview: "Goedkope Chinese telefoons zijn verkapte reclame"

· 29-09-2020 09:45

Nokia zet met zijn telefoons in op privacy, een pure software en lange beveiligingsupdates in alle prijsklassen. Androidworld sprak met Nokia over de strategie van het merk en het lange wachten op een nieuw vlaggenschip.

Nokia-lancering

Vorige week lanceerde Nokia de nieuwe 3.4 en de 2.4, dat zijn twee telefoons die minder dan 150 euro kosten, maar wel drie jaar lang maandelijks beveiligingsupdates ontvangen. Ze krijgen ook twee jaar versie-updates. Met zo'n sterke beloftes wil HMD, het bedrijf achter de Nokia-smartphones, de consument overtuigen. Het merk pakt in feite uit met beloftes die geen enkel ander merk maakt, toch niet voor budgettelefoons.

Is die strategie een charme-offensief naar de business-markt waar telefoons liefst zo lang mogelijk updates krijgen? Nokia lijkt zich steeds meer naar de B2B-markt te richten, ook met de lancering van de nieuwe HMD Connect Pro-dienst die bedrijven helpt om simkaarten te beheren. Is de B2B-markt de toekomst voor HMD of hoopt Nokia ook consumenten te overtuigen met Android One en een sterk updatebeleid?

Belang van updatebeleid

"Android One is eigenlijk al van bij het begin ons grote speerpunt waarmee wij ons differentiëren van de rest", dat stelt general manager HMD Global Benelux Stefan De Clerck. "Door niet zoals onze concurrenten met een eigen software-omgeving te komen, garanderen we snelle opeenvolgende updates op toestellen uit alle prijsklassen. Nokia maakt als het om ondersteuning gaat, geen onderscheid tussen iemand die een duur high-end toestel koopt of een voordelig budgettoestel, en dat is ook hoe het moet."

Beeld van De Clerck

Stefan De Clerck is topman bij HMD Global Benelux

AW: Maar denk je dat de gemiddelde consument, los van de Android- of techliefhebber, bewust kiest voor een toestel dat drie jaar lang beveiligingspatches krijgt op een maandelijkse basis?

"We merken dat er steeds meer een verandering is op dat gebied. Het stukje 'veiligheid' wordt steeds belangrijker voor consumenten, maar ook voor bedrijven natuurlijk, en dat komt allemaal door de politieke verschuivingen tussen het Westen en China die we de afgelopen jaren hebben gezien. Anderzijds zie je ook dat voor iPhones het updatebeleid een belangrijk aspect is, en wij brengen die garantie op Android maar dan ook ongeacht de prijs van het toestel.

Daarnaast blijft ook de restwaarde van Nokia-telefoons ook hoger in vergelijking met de concurrentie. Als je een Nokia doorverkoopt dan is de kans groot dat hij nog steeds ondersteuning krijgt, en ook het feit dat toestellen langer hun waarde houden is een meerwaarde."

AW: Maken jullie andere compromissen juist om die softwarebelofte te kunnen waarmaken?

"Ja, vaak krijgen we de kritiek dat we bijvoorbeeld een iets minder krachtigste chipset gebruiken in vergelijking met concurrenten, maar dat heeft met die softwarebelofte te maken. Wij zorgen ervoor dat we kiezen voor hardware - bijvoorbeeld een welbepaalde Qualcomm-chip - die kan rekenen op een lange periode van updates. Wij stellen onze garanties voor de consument voorop en daarom zijn we soms iets duurder dan bepaalde Chinese concurrenten of gebruiken we een specifieke chip niet."

Beelden van de telefoon

De Nokia 8.3 5G is het huidige toptoestel van Nokia

AW: We zien steeds meer Android-fabrikanten neigen richting langere ondersteuning, kijk ook bijvoorbeeld naar Samsung. Vinden jullie dat Google Android-fabrikanten moet verplichten op toestellen voor drie jaar lang van updates te voorzien in plaats van twee jaar?

"Ik kan niet spraken over wat Google moet doen, maar voor ons hoeft dat niet, want zo steken wij er alleen maar meer bovenuit. Ik kan wel zeggen dat het steeds belangrijker wordt, en al helemaal voor bedrijven. Dat is voor ons ook een nieuwe bron van inkomsten geworden. Sommige bedrijven willen niet drie jaar lang met telefoons werken maar wel vier jaar, en dan voorzien wij langere ondersteuning."

Pure Android vs softwareschil

AW: Oké, even over Android One en een kale software-omgeving. Ik denk dat de meeste Android-liefhebbers wel voorstander zijn, want je kan Android dan nog steeds naar wens aanpassen met eigen launchers en dergelijken, maar toch horen we de laatste tijd ook tegenstemmen. OnePlus laat bewust die pure Android-ervaring meer los met OxygenOS 11, omdat het volgens het merk tekort schiet. Er is bijvoorbeeld standaard geen één hand-modus in Android terwijl smartphoneschermen steeds groter worden.

"Allereerst, wij zijn zeker geen bedrijf dat oogkleppen opzet hoor. Wij hebben niet altijd op elk gebied het beste antwoord klaar en het is belangrijk om ook te kijken naar hoe de markt evolueert. Toch zijn wij een heel trouwe Google-partner en wij staan echt over de weg die we daarin volgen. Lopen we door die keuze bepaalde kansen mis? Dat denk ik wel, en zeker in het hoge segment.

Beelden van de telefoonDe Nokia 3.4 met zijn rond camera-eiland

We focussen ons daarom op toestellen tot 400 à 500 euro - en Nokia 8.3 is daar een beetje een uitzondering - maar we beseffen dat er meer nodig is alvorens dat we kunnen meespelen in het hoge segment. We moeten met nog sterkere specificaties komen en met nog meer toeters en bellen alvorens mensen 1000 euro voor een Nokia-toestel willen betalen."

AW: Je noemt daar de Nokia 8.3 5G, die telefoon kwam al met enige vertraging, maar wanneer mogen we de nieuwe Nokia 9 verwachten? De Nokia 7.3 komt al zeker dit najaar nog?

"Ik weet er helaas nog niets over, maar je hebt vorige week gehoord op het einde van de persconferentie dat Juho [Nokia-topman Huho Sarvikas, red.] zei dat we elkaar nog gaan zien voor het einde van het jaar en volgend jaar komen er ook nog momenten met MWC bijvoorbeeld. Weet dat het met onze smartphones dan hetzelfde zal gaan dan met nieuwe auto's. Alles wat in de BMW 7-reeks zit, komt op termijn naar de voordeligere BMW 3-reeks. Alles wat nu in de Nokia 8.3 zit gaat op termijn doorsijpelen naar Nokia 7 en Nokia 6. Op termijn krijg je zo 5G in toegankelijkere telefoons."

Chinese concurrentie

AW: Je had het eerder al over opkomende concurrenten, dat zijn veelal Chinese toestellen, die een sterke prijs-kwaliteitsverhouding aanbieden. We zien een merk zoals Xiaomi met 79 procent groeien in West-Europa, terwijl andere bedrijven, zoals HMD, aan marktaandeel inboeten. Dan moet dat Chinese recept toch werken?

"Ik wil geen kritiek uiten op Xiaomi, maar wat consumenten niet weten is dat dergelijke merken een heel ander businessmodel hebben dan wij. Zij brengen inderdaad een toestel met sterke specificaties voor een aantrekkelijke prijs die in veel gevallen lager is dan de onze, maar in hun businessmodel zit ook deel verkapte reclame verwerkt. Als je zo'n toestel aanzet krijg je reclame, die merken volgen wat je doet. Dat doen wij niet. Als je een Nokia-toestel activeert verbindt die enkel met een server in Finland, en dat is dan enkel een activatie voor de garantie en voor niets meer.

Nokia Mobile

Nokia's updateplannen voor dit jaar

Toch wil ik dus zeker geen kritiek uiten op Xiaomi, want in feite doen ze het goed. ik weet alleen dat we eerder zo'n piek hebben gezien bij Huawei, maar dat dat bedrijf nu wel een sterke terugval kent. Mensen willen het niet meer. Ik stel mezelf dan hardop de vraag, niet als iemand die gerelateerd is aan HMD, maar gewoon als consument: 'Als Huawei ervan beschuldigd worden van afluisteren en dergelijken, waarom zouden die andere, opkomende Chinese merken dan anders zijn? Waarom zouden zij ook niet onder de aandacht komen als ze ook zo groot worden?' Toch vormen de opkomst van Chinese merken wel onze grootste uitdaging in 2021, en dan vooral in het zuiden van Europa waar veel meer prijsgevoelig wordt gekocht."

AW: Dat is ook waarom jullie dus de boot trekken van privacy en beveiliging?

"Zo willen we ons zeker onderscheiden, maar we hebben dus geen oogkleppen op. We moeten wel kijken naar wat de concurrentie doet, want als de opkomst van die merken te groot is en we hebben straks nog maar 1 procent marktaandeel, hoe relevant ben je dan nog? Het is voor ons heel belangrijk dat we winstgevend zijn, en dat zijn we ook in de Benelux. We moeten kunnen garanderen at we in de komende jaren nog actief zijn. Kijk bijvoorbeeld naar een speler als Wiko [een van oorsprong Franse smartphonefabrikant, red.], want die is nu helemaal verdwenen, ook in Frankrijk. Heb dan maar eens een defect toestel dat nog in garantie is. Wij willen wel een zekerheid kunnen geven aan de consument, retailers en telecomoperatoren."

AW: Merken jullie dat de moeilijke situatie van Huawei in Europa kansen oplevert voor Nokia?

"Nee, als je kijkt naar cijfers die bij Huawei dalen dan merk je dat wij daar niets uit winnen. Het is in de eerste plaats Samsung die er voordeel uit haalt. Dat komt omdat wij in de prijsklassen van Huawei geen waardig alternatief hebben, want onze toestellen zijn doorgaans meer low-end en voordeliger. Ik ben ook neutraal in de kwestie over Huawei en de VS, maar het is wel opvallend dat een merk dat heet opkomend en sterk was nu helemaal terugvalt. Dan komt wel een stuk van de markt vrij en daar willen we uiteraard een graantje van meepikken."

MWC Nokia

Nokia op de MWC-techbeurs in 2019

Impact van corona

AW: Hoe hebben jullie de voorbije maanden ervaren met corona dat een sterke invloed had op de smartphoneverkoop?

"Ik zou liegen als ik zou zeggen dat we er niets van hebben gevoeld, want we hebben de impact heel erg gemerkt aan de verkoop. In de periode van maart en april hadden wij elke dag met het management een 'war game meeting' zoals dat dan heet. We hebben het dus een tijdlang met argusogen gevolgd, zeker toen de winkels sloten en bestelling geannuleerd werden.

Toch kan ik zeggen dat we in de Benelux het geluk hebben - en zeker in Nederland dan - dat de online-verkoop sterk is ingeburgerd. In Nederland zagen we dus gedurende twee weken een sterke terugval in de verkoop, maar nadien is het vrij snel terug omhoog geklommen en gestabiliseerd. In België hebben we geluk gehad met de verkoop in supermarkten die wel openbleven. Ondertussen hebben we opnieuw het niveau van voor COVID bereikt. Volgens de huidige verwachtingen gaan we het jaar gelukkig positief kunnen afsluiten in de Benelux."

Beelden van de telefoon

Voorlopig blijft het wachten op een opvolger van de Nokia 9 PureView

AW: een laatste vraag, Stefan. Wat is eigenlijk de belangrijkste reeks van toestellen voor HMD? Is het jullie toptoestel, de 8.3 5G of eerder de Nokia 7- of 3-reeks?

"Officieel zou ik moeten zeggen de Nokia 8.3 uiteraard, omdat we die sinds de verkoop vorige week moeten verkopen, maar in feite verschilt het eigenlijk van land tot land. In Nederland is het duidelijk de 7-reeks, want de Nokia 7 Plus was ons beste verkopende toestel ooit. In België was de 3-reeks dan weer initieel erg populair, maar toen de 3-reeks even verdween heeft de 2-reeks het wel even overgenomen. Nu de Nokia 3.4 er is, heb ik ook wel hoge verwachtingen van dat toestel. Als je kijkt naar het design, de software en dan dat prijskaartje, erg sterk.

AW: Stefan De Clerck, erg bedankt voor dit interview

" Graag gedaan."

Wat denk jij van Nokia's smartphonestrategie ten opzichte van zijn opkomende Chinese concurrenten? Hoe kijk jij naar de Nokia 8.3 5G of de nieuwe budgettelefoons? Laat het ons weten in de reacties onderaan dit artikel. De review van de Nokia 8.3 5G kan je hier vinden.

Spelfouten, taalfouten of inhoudelijke fouten ontdekt? Stuur dan een mailtje naar de auteur van dit artikel!
Voor meer informatie over onze redactionele werking, klik hier. Dit artikel verscheen eerder op Androidworld.nl.

Reacties (32)

Reacties worden tevens getoond bij het orginele artikel op Androidworld.nl.

Bezig met laden van reacties...