'Samsung Galaxy S22 blijft terrein verliezen op iPhones'

'Samsung Galaxy S22 blijft terrein verliezen op iPhones'

Sebastien Marien

door Sebastien Marien

Laatst geüpdatet

Apple blijft de smartphonemarkt domineren in het premium prijssegment. Het heeft in de eerste twee kwartalen een marktaandeel van meer dan 60 procent in het hoge prijssegment. Sinds vorig jaar in het aandeel van Samsung gedaald in die prijscategorie.

Marktaandeel premium segment

Apple domineert wereldwijd de hoogste prijsklasse van de smartphonemarkt, dat blijkt uit recente cijfers van Counterpoint Research. iPhones weren in het eerste kwartaal van 2022 goed voor 62 procent van de totale verkoop van premium telefoons. Een jaar eerder bedroeg het in dezelfde periode 57 procent. Samsung ziet daarnaast zijn marktaandeel van 18 procent (in Q1 2021) afnemen tot 16 procent (in Q1 2022).

Het Zuid-Koreaanse merk kan dus nog niet meteen de vruchten plukken van de lancering van de Galaxy S22-serie in februari. Dat komt deels volgens de onderzoekers omdat Samsung de telefoon dit jaar ook een maand later lanceerde dan vorig jaar. De Galaxy S22 Ultra was wel de meest verkochte Android-telefoon in het eerste kwartaal dit jaar, maar Samsung verliest al wel sinds vorig jaar terrein op Apple.

De verkoop van Huawei-telefoons is in het eerste kwartaal van dit jaar verder gedaald: van 9 procent marktaandeel in 2021 tot 3 procent nu. Apple heeft daar duidelijk het meeste van geprofiteerd, meer dan de Android-fabrikanten. OPPO, de nummer drie in het premium segment, heeft 1 procent in marktaandeel gewonnen. Xiaomi en Vivo, respectievelijk de nummers vier en vijf, gingen er niet op vooruit.

'Samsung Galaxy S22 blijft terrein verliezen op iPhones'

Bron: Counterpoint Research

Markt foldables groeit

Een lichtpunt voor Samsung is de verkoop van vouwbare telefoons die met 184 procent is gestegen in het tweede kwartaal van 2022, vergeleken met een jaar eerder. In totaal zijn foldables goed voor 3 procent van de verkochte premium telefoons, maar er is wel groeipotentieel nu meer vouwbare smartphones op de markt komen en de prijzen dalen.

Sven Adams, PR-manager van Samsung België klonk begin dit jaar bij de S22-lancering nog hoopvol over de verkoop van premium-telefoons. In een interview met Androidworld verwees hij ook naar de Galaxy Z-telefoons:

"(...) Als we bijvoorbeeld naar vorig jaar kijken, de foldables waar veel om te doen was en waar we sterk in geloven, dan zien we dat verkoopcijfers maal vijf zijn gegaan. Ik denk dat het alleen maar bewijst dat we op de goede weg zijn en ook met deze lancering zijn we ervan overtuigd dat we een grote groep, en een steeds groeiende groep mensen blijven aanspreken met die innovaties."

Sven Adams, PR-manager Samsung België

Wil je op de hoogte blijven van het laatste nieuws over het marktaandeel van telefoonmerken? Download dan onze Android-app en volg ons op Facebook, Instagram, YouTube, Telegram en Twitter.

Nieuws

0 reacties

Dit vind je misschien ook leuk