• Sony Xperia Z4 Tablet

Elder Scrolls-ervaring op je telefoon?

[Video] The Elder Scrolls: Blades review: RPG-spel met ambities en honger naar geld

· 17 mei 2019

We speelden enkele weken The Elder Scrolls: Blades in vroegtijdige toegang en na talloze tempels en grotten te hebben verkend, ontdek je onze bevindingen in deze video.

The Elder Scrolls: Blades

Ontwikkelaar Bethesda bracht zijn populaire spel Skyrim uit The Elder Scrolls-reeks op zowat elk mogelijk game-platform uit, maar smartphone-gebruikers worden verwend met een gratis RPG-game, The Elder Scrolls: Blades, dat de ambitie heeft om de ervaring van de andere spellen uit de reeks voor het eerst naar mobiele apparaten te brengen. Of Bethesda daar ook in geslaagd is, ontdek je in deze video hieronder of in dit artikel.

Concept en graphics

De ontwikkelaars zijn zeker ambitieus geweest met Blades, want visueel is het spel een spektakel voor het oog met kerkers vol vijanden die er sfeervol en gevarieerd uitzien. Bethesda heeft ook de volledige spelinterface werkbaar gemaakt zowel in staande als liggende modus, zodat je in alle omstandigheden van het spel kan genieten.

Screenshots van het spel

Het personage van de speler heeft als doel om zijn verwoeste geboortedorp opnieuw op te bouwen en het is leuk om in het spel de veranderingen te zien in de stad waar je ronddwaalt. Een ander belangrijk lichtpunt is het gevechtssysteem dat gevarieerd aanvoelt en veel keuzevrijheid wat betreft je speelstijl toelaat. Je kan ook wapens op magische wijze verbeteren of zelfgemaakte brouwsels drinken om jezelf te helpen in een gevecht.

Verhaal

Minder goed voor Blades is dat het spel geen optie heeft om de knappe graphics wat terug te schroeven zodat het spel ook op midrange-toestellen vlot draait. Zelfs telefoons als de Galaxy S10 Plus en de Mate 20 Pro van Huawei toonden verrassend veel framedrops.

Screenshots van het spel

Daarnaast is het verhaal ook niet even intrigerend als bij andere spellen uit de reeks. Personages zijn een stuk minder interessant, en de meeste missies bestaan eruit om een select aantal monsters te doden of voorwerpen te verzamelen en onderweg monsters om te brengen. Ook het open wereld-aspect dat in andere spellen van The Elders Scrolls steeds aanwezig is, ontbreekt in Blades volledig, want naast je geboortedorp, kan je geen andere steden of interessante plaatsen vrij bezoeken.

Verdienmodel

Al is de grootste bezorgdheid wel het verdienmodel met microtransacties dat de ganse ‘flow’ van het spel onderuit haalt. Missies bevatten geen vaste beloningen zoals in andere spellen uit de reeks, maar daarentegen vind je verschillende soorten kisten met willekeurige prijzen. Voor kisten met goede beloningen, moet je minstens een uur wachten alvorens je je zuurverdiende wapens of pantser te zien krijgt. Door middel van microtransacties kan je wachttijden ontlopen of extra kisten kopen.

Screenshots van het spel

Blades is nog in early-acces en dus wachten we op de tweede spelmodus en dat is speler versus speler (PvP). Hierbij neem je het met jouw gevechtsstijl en wapens op tegen andere spelers. Voorlopig valt het nog te bekijken of deze nieuwigheid een extra boeiend element zal aan Blades kan toevoegen, maar ook hierbij vormen de microtransacties alvast een bezorgdheid. De mogelijkheid om kisten te kopen met echt geld kan namelijk een voordeel opleveren in het spel ten opzichte van gratis spelers

Conclusie

De fantastische grapics en goed ontworpen kerkers en grotten in Blades tonen de ambities die Bethesda voor het spel had vooropgesteld, maar het uiteindelijke resultaat blijft eerder mager. Het verhaal kan je als speler maar moeilijk overtuigen en ook het open wereld-aspect voelt als een belemmering aan voor de spelervaring. Sommige andere mobiele RPG-spellen voor Android slagen er wel in om een hele, levendige spelwereld te brengen met interessante steden.

Screenshots van het spel

Al blijft het grootste gebrek het systeem van beloningen, waarbij je slechts willekeurige schatten te zien krijgt waar je als speler soms uren op kan wachten. Dat in combinatie met het verhaal en de weinig variatie in missies maakt dat de game je waarschijnlijk niet langdurig zal blijven entertainen. Of de komende PvP-modus daar nog wat aan kan veranderen, is moeilijk te zeggen.

Heb jij The Elder Scrolls Blades gespeeld? Was het spel volgens jouw verwachtingen en ben je het eens met de punten in de review? Laat het ons dan weten in de reacties onderaan dit artikel.

De nieuwste artikelen over The Elder Scrolls: Blades

'The Elder Scrolls: Blades' bracht half miljoen dollar op in zijn eerste week