Naar content
Trending apps
  • Inbox by Gmail

  • Maps: Navigatie en OV

  • WhatsApp Messenger

  • Messenger

  • Facebook

Trending games
  • Dr. Mario World

  • Harry Potter: Wizards Unite

  • Breaking Bad: Criminal Elements

  • The Elder Scrolls: Blades

  • Ghostbusters World

Trending smartphones
  • Microsoft Surface Duo

  • OnePlus 7T Pro

  • Nokia 7.2

  • Xiaomi Mi 9T Pro

  • Samsung Galaxy Note 10 Plus

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab S6

  • Samsung Galaxy Tab A 10.5

  • Samsung Galaxy Tab S4

  • Samsung Galaxy Tab S3 9.7

  • Asus Zenpad 3S 10

Pokémon neerslaan alsof het een lieve lust is

Pokémon Rumble Rush review: als een tiran op een vredig eiland met weerloze Pokémon

· 18-06-2019 19:31

Pokémon Rumble Rush is een nieuw Pokémon-spel waarbij je een Pokémon naar keuze laat knokken tegen andere wezens in een oneindige reeks aan levels en locaties op een eiland. Ik heb het spel een tijdlang getest en hier lees je mijn bevindingen.

Pokémon Rumble Rush

Geen enkel mobiel spel heeft ooit zoveel teweeg gebracht als Pokémon GO, en ook het recente Pokémon Quest kwam met een erg origineel concept en een verdienmodel met microtransacties, maar zonder opdringerigheid. Het recent aangekondigde Pokémon Rumble Rush maakt in tegenstelling tot zijn voorgangers deel uit van de al bestaande Rumble-serie voor Nintendo handhelds. 

Je bent een avonturier die een reeks eilanden gaat verkennen met je Pokémon. Alleen heeft de lokale Pokémon-populatie, waar je ook komt, de onweerstaanbare neiging om je aan te vallen in volledige kamikazestijl. Hordes van Pokémon sla je neer op weg naar de 'baas' van het level die beschermd wordt door een aantal hulpjes. Onderweg sluiten Pokémon die je hebt verslagen zich bij je aan en je verzamelt ook hulpmiddelen om ze ze sterker te maken. In het begin van Rumble Rush vind je enkel Pokémon uit de eerste generatie, maar naarmate je verder speelt, ontdek je ook meer van de nieuwere Pokémon op je pad.

Screenshots van de game

De eerste superbaas op een nieuw eiland

Eenvoudig gevechtssysteem

In de nieuwe Pokémon-game heb je op  elk eiland een aantal 'superbazen', maar je moet eerst een reeks doelstellingen voltooien alvorens je klaar bent voor die krachtmeting. Je moet bijvoorbeeld een minimumaantal Pokémon van de regio vangen. Net als bij de baas op het einde van elk level zijn de superbazen een stuk groter en komen ze met handlangers. Om toch enig onderscheid te maken tussen de superbazen en 'onderbazen' ben je bij die eersten gebonden aan een tijdslimiet om het level te voltooien, wat vooral aanvoelt als een eenvoudige  en goedkope manier om wat meer spanning te creëren.

Screenshots van de game
Geen van deze Geodude hebben het gehaald

Het gevechtssysteem in Rumble Rush is kinderlijk eenvoudig, want je tikt op het scherm om je enige aanval te gebruiken. Gelukkig komt er naarmate je langer speelt meer uitdagingen en strategie bij kijken. Je kan namelijk rekening houden met de types van aanvallen ten opzichte van de types Pokémon waar je tegen vecht. Al is dat geen moeilijke taak, want het spel geeft zelf aan wat wel en niet effectief is, en op elk gewenst moment kan je de Pokémon uit je team wisselen.

Je Pokémon upgraden

In Rumble Rush kan je Pokémon ook verbeteren met bepaalde voordelen zoals een snelheidsboost dankzij de upgrades die je onderweg verzamelt. Je kan namelijk zelf je Pokémon besturen en zelfs laten tuimelen door over het scherm te vegen, en op die manier kan je bijvoorbeeld sterke aanvallen van de superbazen ontwijken met behulp van die snelheidsboost. Ja hoor, Pokémon upgraden is het nieuwe trainen. Had Ash Ketchum van Pallet Town het maar eerder geweten, dan was hij misschien wel Pokémon Meester geworden in de geanimeerde serie. Een andere gevechtsmechaniek die je na een tijdje leert kennen, bestaat eruit om een tweede wezen je actieve Pokémon in de frontlinie te laten helpen met een krachtige aanval. Je kan die aanval tijdens een level telkens opnieuw 'opladen' naarmate je meer Pokémon verslaat. 

Screenshots van de game

Even upgraden en dan weer verder

Dat klinkt je misschien allemaal best gevarieerd in de oren, maar in de praktijk hoef je je niet zoveel zorgen te maken om al die strategische spelletjes. Zet je sterkste Pokémon in de vuurlinie, en normaal gezien race je in de meeste gevallen wel door golven aan tegenstanders. Na een tijdje mis je dan ook variatie in de levels. Je pikt telkens een nieuwe plaats uit op het eiland, je slaat daar een populatie aan wilde Pokémon tegen de grond en je herhaalt dat proces tot je naar het volgende eiland kan vertrekken met je luchtballon. 

Volledig unieke levels?

De ontwikkelaars leggen nochtans wel de nadruk op de ontwerpen van de levels, want elk level dat je speelt is in feite een unieke combinatie wat betreft de omgeving en de samenstelling van Pokémon waar je tegen vecht. Het spel leidt je zelfs naar levels die andere spelers eerder hebben ontdekt, en je wordt in dat geval geholpen door één van de Pokémon van de speler in kwestie die samen met jou de telloze tegenstanders neerslaat.

Screenshots van de game

Rattata schiet te hulp voor nog meer schade

Toch klinkt ook dat unieke design van levels een stuk spannender dan wat het is werkelijkheid is. Als je niets van de feature afwist, zou je het als speler niet opmerken. Het feit dat je samen met de Pokémon van iemand anders een level bestormt, levert als voornaamste verschil op dat het spelen gewoon nog eenvoudiger verloopt. In de meeste gevallen zal je zien dat jouw Pokémon alsnog alle tegenstanders tegen de grond beukt. In uitzonderlijke gevallen zag ik dan weer dat mijn kompaan toevallig aanvallen bezit die super effectief zijn tegen de superbaas, waardoor die, zonder dat je zelf al te veel hoeft te doen, het loodje legt. 

Microtransaties uitgelegd

Pokémon Rumble Rush is een gratis spel, maar net als bij Pokémon Quest zijn de ontwikkelaars er ook bij dit spel erg goed in geslaagd om weg te blijven van opdringerige microtransacties die meer de norm dan een uitzondering zijn geworden. Als je Pokémon wil upgraden, moet je eerst de upgrades die je onderweg verzamelt, ontgrendelen met wachttijden afhankelijk van de zeldzaamheid. Minimaal moet je een halfuur wachten, maar als je een goede upgrade ontgrendelt, zal je 10 uur geduld moeten hebben.

Screenshots van de game

Op een zeldzame upgrade kan je 10 uur wachten, of je spendeert diamanten

Wil je dat het hele proces sneller gaat, dan kan je diamanten uitgeven die je doorheen het spel verzamelt, of die je met echt geld aanschaft. Het duurste pakket in Rumble Rush bedraagt 27,99 euro, wat veel minder is dan bij de meeste gratis games. Toch is het snel ontgrendelen van upgrades geen vereiste door de lage moeilijkheidsgraad van het spel, en je kan ook zonder diamanten onbeperkt Pokémon op het eiland blijven lastigvallen met je onaangekondigde komst. 

Conclusie

Pokémon Rumble Rush lijkt verre van een kaskraker à la Pokémon GO, en het spel kon me ook minder lang entertainen dan Pokémon Quest. De twee games lijken ook ontzettend veel op elkaar, want je bestormt namelijk level per level Pokémon op een eiland. Bij Pokémon Quest - de review lees je hier - komt ook nog meer strategie kijken, en levels waren stukken uitdagender. Alleen met het juiste team van Pokémon waar je mee ten strijde trekt ben je succesvol, en als je verliest, kan dat aan een klein detail liggen. In Rumble Rush vraag je je al snel af waarom je in 's hemelsnaam al die arme, weerloze Pokémon aanvalt en hun rustige levens verstoort als een ware tiran. Wat hebben ze je misdaan?

Screenshots van de game

Nieuwe Pokémon verzamel je aan de lopende band, ook de meer speciale starters

Je hebt daarnaast in Quest ook meer controle over de verschillende Pokémon die je verzamelt, want je kan types naar keuze lokken door een welbepaalde maaltijd te koken. Je trekt ook minder Pokémon aan, waardoor het verzamelen bijzonder aanvoelt. Dat is in Rumble Rush nooit het geval en je interesse zal op die manier als snel in rook verdwijnen. Binnenkort komt The Pokémon Company met Pokémon Home waarin je al je gevangen Pokémon van de verschillende games zal kunnen samenbrengen, dus in dat opzicht kan wezens verzamelen in Rumble Rush eventueel boeiend zijn voor liefhebbers.

Pokémon is altijd al een reeks voor kinderen geweest, maar een mix van nostalgie en onderliggende strategie zijn meestal voldoende om ook een volwassen publiek aan te spreken. Dat is met Rumble Rush niet het geval, en na een week heb ik besloten om alle arme Pokémon op de eilanden vooral met rust te laten. De game is in onze ogen in de eerste plaats prima voor jonge kinderen, omdat hij toegankelijker is dan Pokémon Quest, en je hoeft er ook het huis niet voor te verlaten zoals bij Pokémon GO.

Wat denk jij van Pokémon Rumble Rush? Heb jij van de game genoten of raakte je al snel verveeld? Wat is jouw favoriete Pokémon-spel? Laat het ons weten in de reacties onderaan dit artikel.

De nieuwste artikelen over Pokémon Rumble Rush

Pokémon Sleep aangekondigd: word al slapend een Pokémon Meester

Pokémon Rumble Rush beschikbaar in de Play Store

Spelfouten, taalfouten of inhoudelijke fouten ontdekt? Stuur dan een mailtje naar de auteur van dit artikel!
Voor meer informatie over onze redactionele werking, klik hier. Dit artikel verscheen eerder op Androidworld.nl.

Reacties (5)

Reacties worden tevens getoond bij het orginele artikel op Androidworld.nl.

Bezig met laden van reacties...