'Ontwikkeling horloges en AR-bril loopt moeizaam bij Meta'

'Ontwikkeling horloges en AR-bril loopt moeizaam bij Meta'

Sebastien Marien

door Sebastien Marien

Laatst geüpdatet

Meta gaat dan toch geen smartwatch uitbrengen die met twee camera's werkt. Technische problemen en besparingen staan de ontwikkeling in de weg. Daarnaast stopt ook de ontwikkeling van een augmented reality-bril. Er komen wel andere slimme horloges en brillen voor in de plaats.

Meta-smartwatch

Al lange tijd doen er geruchten de ronde over een aankomend horloge van Meta, het moederbedrijf van Facebook. In de zomer van 2022 zou een smartwatch van het merk op de markt komen en we kregen ook al renders te zien. Bronnen van Bloomberg merken nu dat Meta de ontwikkeling staakt.

Een van de redenen is de techniek die Meta maar niet werkende krijgt. Zijn smartwatch krijgt een camera onderaan het scherm en een tweede die aan de onderkant zit tegen de pols van de gebruiker. Die tweede camera kon je gebruiken om foto's te nemen als je het horloge losmaakte verwijderde van zijn bandje. Daar was het horloge speciaal voor ontworpen, alleen stond die tweede camera de werking in de weg van andere sensoren aan de pols.

'Ontwikkeling horloges en AR-bril loopt moeizaam bij Meta'

Afbeelding: Bloomberg

Een tweede belangrijke reden voor het schrappen van dit horloge zijn budgetbesparingen bij Meta. Meta heeft al veel geïnvesteerd in producten en technologie voor de metaverse, maar dat heeft het bedrijf nog geen winst opgebracht. We bespraken het vorige maand ook in een aflevering van onze Tech in Five-podcast.

'Meerdere generaties'

Meta stopt niet alleen met de ontwikkeling van zijn horloge, maar ook aan een prototype van een augmented realitybril wordt niet langer gewerkt. Die bril was drie jaar in ontwikkeling. Toch werkt Meta nog steeds aan andere slimme horloges en brillen. In april raakte nog bekend dat topman Mark Zuckerberg grote verwachtingen heeft van de AR-brillen van Meta. Het bedrijf zou al aan meerdere generaties van het product werken.

Als laatste gaat Meta ook de strategie voor zijn Portal-smart displays een andere richting uitsturen. Op dit moment zijn die vooral op consumenten gericht, maar Meta kiest nu voor een meer B2B-aanpak. De slimme schermen met camera kunnen bijvoorbeeld een rol spelen in vergaderruimtes omdat ze mensen kunnen betrekken die niet fysiek deelnemen. Wat denk jij van Meta's hardwareplannen? Laat het ons weten in de reacties.

De populairste artikelen over Meta

Wearables

0 reacties

Dit vind je misschien ook leuk