Ad-blocker in Chrome

Lees verder na de advertentie.
Chrome is een populaire browser, zowel op mobiel als op desktop. In de komende weken zal er volgens bronnen van The Wall Street Journal een update komen voor de browser waarin een adblocker zit. Deze zou standaard op ingeschakeld staan.
Een adblocker is een tool waarmee advertenties die aanwezig zijn op websites worden geblokkeerd. Het gebruik van een adblocker kan er tevens voor zorgen dat de betreffende website die wordt bezocht minder of geen inkomsten genereert. Aangezien Google voornamelijk verdient aan de verkoop van advertenties, is het meeleveren van een adblocker in de Chrome-browser op zijn minst opmerkelijk.
Alleen ‘goede’ ads
Voor adverteerders en uitgevers zorgt de opkomst van adblockers voor een flinke uitdaging. Doordat steeds meer consumenten alle advertenties blokkeren, worden reclame-opbrengsten steeds lager. Voor consumenten zijn er echter grote voordelen: afleidende advertenties verdwijnen, de laadtijd van pagina’s wordt korter en mobiel wordt er minder data verbruikt. Om consumenten te overtuigen geen adblocker te installeren, zijn verschillende initiatieven opgestart. Zo zijn er Facebook Instant Articles en het Accelerated Mobile Pages-project om content sneller te laten laden op smartphones. Advertenties die getoond worden in bij deze initiatieven, moeten aan strenge eisen voldoen.
Google is zelf een grote speler in de advertentiewereld. Het introduceren van een adblocker in de eigen browser kan belangenverstrengeling opleveren, zeker aangezien volgens het plan alleen ‘slechte’ advertenties zullen worden geblokkeerd. Het bedrijf kan daarbij theoretisch gezien eigen advertenties voorrang geven op de advertenties van de concurrentie.
De advertenties die nog wél zullen worden weergegeven, moeten daarom voldoen aan de richtlijnen van de Coalition for Better Ads. Deze organisatie wil er voor zorgen dat advertenties van hogere kwaliteit zijn en voor minder weerstand bij consumenten zorgen. Advertenties die niet voldoen aan deze score, zoals reclame die standaard video met geluid afspelen, advertenties die aftellen totdat de website zelf wordt geopend, pop-ups of paginavullende scrollovers kunnen dan door deze adblocker geblokkeerd worden voor weergave. Doordat grote concurrenten op het gebied van advertentieverkopen zoals Facebook en AppNexus en belangenverenigingen van adverterteerders ook vertegenwoordigd zijn in de Coalition for Better Ads, kan Google voorkomen dat deze stap als anti-competitief uitpakt.
‘Introductie in komende weken’
Volgens de bron zou de adblocker in de komende weken aangekondigd kunnen gaan worden, maar is het ook nog mogelijk dat Google besluit de nieuwe functie niet in te voeren.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten