Netflix gaat in Nederland maatregelen nemen om het delen van accounts aan te pakken. Abonnees die hun accounts met mensen buiten het eigen huishouden kunnen vanaf nu een e-mail daarover verwachten.

Lees verder na de advertentie.
Netflix-account delen wordt aangepakt
Netflix heeft altijd een beleid gehad dat het delen van accounts gedoogd, maar sinds dinsdag gaat de streamingdienst strenger worden in de handhaving ervan. In de e-mails worden abonnees eraan herinnerd dat het delen van accounts alleen is toegestaan met mensen die op hetzelfde adres wonen. De e-mail geeft tips over hoe klanten kunnen controleren op welke apparaten met hun Netflix-account is ingelogd.
Een Netflix-account is bedoeld voor één huishouden. Iedereen in dat huishouden kan Netflix overal gebruiken (thuis, onderweg, op vakantie) en profiteren van nieuwe functies, zoals Profiel overdragen en Toegang en apparaten beheren.
Klanten die alsnog hun accountgegevens willen delen met iemand buiten hun eigen huishouden krijgen twee opties aangeboden:
- Draag een profiel over: Iedereen binnen je account kan een profiel overdragen naar een nieuw betaald lidmaatschap.
- Koop een plek voor een extra lid: Voor ‚ 3,99 per maand extra kun je je Netflix-account delen met iemand die op een andere locatie woont.
Een Netflix-huishouden bestaat uit verschillende apparaten die met het internet zijn verbonden op één locatie. Je kunt een Netflix-huishouden instellen via je televisie. Alle andere apparaten die op dezelfde internetverbinding als de televisie zijn aangesloten en je Netflix-account gebruiken, worden automatisch onderdeel van je Netflix-huishouden. Als een gebruiker, die niet tot dit huishouden behoort, probeert toegang te krijgen tot dit Netflix-account, verschijnt er een pop-up met verschillende opties.
Deze maatregel is bedoeld om ervoor te zorgen dat abonnees eerlijk betalen voor het gebruik van Netflix en om het delen van accounts tegen te gaan. Netflix heeft uiteraard te maken met flinke concurrentie, maar zegt dat het ‘flink blijft investeren in een divers aanbod van series en films’. Het platform weet ook dat het door deze maatregel klanten zal verliezen. Dat blijkt uit cijfers in markten waar het nieuwe beleid al is ingevoerd. Netflix gaat ervan uit dat het hier om een kortstondige dip gaat en dat klanten die eerder niet betaalden dit alsnog gaan doen.
Het is belangrijk op te merken dat alleen abonnees die hun accounts met mensen buiten het eigen huishouden een e-mail hierover ontvangen. Naast Nederland kunnen abonnees in zo’n 100 andere landen eenzelfde e-mail verwachten.
Ga jij straks de toeslag betalen voor mensen die op jouw Netflix-abonnement ‘meeliften’? Laat het ons weten in de reacties.

Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten