De Eufy-camera’s van fabrikant Anker hebben te maken met een groot privacylek. Livebeelden en opgenomen video’s konden door vreemden bekeken worden.
![Eufy-camera’s kampen met privacylek: wildvreemden kunnen meekijken [Reactie Eufy]](https://androidworld.be/wp-content/uploads/2021/05/eufy-indoor-60a26eca2300a.jpg)
Lees verder na de advertentie.
*Update 18-05-2021 om 09.15 uur: We hebben onderaan het artikel een officiële verklaring van Eufy toegevoegd.
Eufy-camera’s privacylek
Het privacylek werd gemeld op Reddit en opgemerkt door iCulture. Een eigenaar van een Eufycam in Nieuw-Zeeland keek in de bijbehorende app en kreeg ineens beelden te zien van iemand anders. Het bleek om een inwoner van Australië te gaan waarvan contactdetails zichtbaar waren. Een andere Eufy-gebruiker zag dat de Homebase een rood lampje brandde. Er gebeurde daarna niets maar toen hij vervolgens in de app keek, kon hij beelden van andermans deurbel bekijken.
Gebruikers konden naast historie, gebeurtenissen en opgenomen video’s ook de live feed van anderen bekijken en de camera’s bedienen (draaien en kantelen). Het was tevens mogelijk om video’s op te nemen en op te slaan op de eigen telefoon.

Eufycam 2
Vooralsnog komen de meeste meldingen uit Australië en Nieuw-Zeeland. Deze mensen hebben vervolgens toegang tot camera’s in de Verenigde Staten. Alhoewel er nog geen meldingen van gebruikers in Nederland en België zijn, kan het wel lonen om uit te loggen en weer in te loggen. De Eufy-camera helemaal uitschakelen, is voor nu nog de beste oplossing.
Het probleem lijkt erg veel op de vreemde beelden die vorig jaar op de Google Nest Hub van een Androidworld-lezer werden getoond nadat hij zijn Xiaomi Mijia-camera via de -app gekoppeld had. Xiaomi ondernam destijds in samenwerking met Google meteen stappen.
Eufy reageert
Eufy deelt ook een statement via zijn blog. Je kan het hieronder integraal lezen.
“Er is een softwarefout opgetreden tijdens onze laatste serverupgrade vandaag om 04.50 uur EST. Ons technische team herkende dit probleem rond 05.30 uur EST en loste het snel op om 06.30 uur EST.
We raden alle gebruikers het volgende aan:
- Koppel het apparaat los en sluit het opnieuw aan.
- Meld je af bij de eufy-beveiligingsapp en meld je opnieuw aan.
Voor vragen kunnen gebruikers contact opnemen met ons ondersteuningsteam via [email protected].”
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten