Privacyschending
Sommige mensen kunnen zichzelf er om een of andere reden niet toe zetten om definitief vaarwel te zeggen tegen hun Facebook-account. Daarvoor bestaat er de optie om je account te deactiveren, terwijl je wel de mogelijkheid blijft hebben om er later weer gebruik van te maken. Echter, als je denkt dat je na de deactivatie van je account wordt uitgesloten van de nieuwsgierige ogen van het sociale netwerk, dan kom je bedrogen uit. Het lijkt erop dat Facebooks gegevensbeleid vermeldt dat het platform nog steeds je internetactiviteiten kan volgen, zelfs als je de app niet gebruikt.
We hoeven niet meer in detail te treden over hoe Facebook is omgegaan met de privacy van zijn gebruikers in de afgelopen jaren. Deze waslijst aan privacyschendingen heeft ervoor gezorgd dat verschillende waakhonden het platform altijd nauwlettend in de gaten hebben gehouden. De laatste opvallende kleine lettertjes die zijn gevonden, wijzen erop dat Facebook nog steeds gegevens over de online activiteiten van zijn gebruikers kan verzamelen als zij hun account hebben gedeactiveerd. Dit zorgt ervoor dat Facebook nog steeds advertenties kan aanbieden die jouw interesses zouden prikkelen, wanneer je besluit om weer gebruik te maken van je account.
Gegevensbeleid
Als je het gegevensbeleid van Facebook leest, zie je staan dat Facebook bij een account-deactivering je privacy ‘zal beheren’, maar ze vermelden niet concreet hoe hun gegevensverzameling fungeert als je deze halve stap naar verwijdering neemt. Waarschijnlijk zullen ze zeggen dat deactiveren meer betrekking heeft tot het onzichtbaar worden voor andere mensen in je netwerk, in plaats van dat je niet in de gaten kan worden gehouden door Facebook. Privacy-experts zijn uiteraard erg sceptisch over de situatie, aangezien gebruikers de verwachting hebben dat Facebook geen toegang meer zou hebben tot persoonlijke gegevens, wanneer je ervoor kiest om je account te deactiveren.
Voor als je het nog niet wist: Facebook kan zelfs je activiteit volgen als je bent uitgelogd van het netwerk of überhaupt geen account hebt. Dit gebeurt via Facebook Pixels en de ‘delen’-knop die veel websites momenteel gebruiken. Daarom zie je bij de terugkomst naar Facebook vaak advertenties die gerelateerd zijn aan websites die je bezoekt. Het Facebook Audience Network geeft je nog steeds gepersonaliseerde advertenties, ook als je geen deel uitmaakt van het netwerk.
De eenvoudigste manier om je privacy weer op peil te brengen, is natuurlijk om je Facebook-account definitief te verwijderen. Het platform geeft je 30 dagen de tijd om van gedachten te veranderen en merkt hierbij ook op dat je gegevens gedurende deze periode nog steeds verzameld worden.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten