Samsung Galaxy Z Fold6: Combineer 3 producten en ontvang 10% voordeel

Fitbit Charge 5 nu maand onbruikbaar: radiostilte vanuit fabrikant

Marloes Urff
Marloes Urff
31 januari 2024, 13:05
2 min leestijd

Al sinds december vorig jaar zijn er veel klachten over de Fitbit Charge 5: na een update werd deze voor veel gebruikers namelijk onbruikbaar. Google, de eigenaar van Fitbit, heeft nog altijd niets naar buiten gebracht over dit probleem.

Lees verder na de advertentie.

Fitbit Charge 5 onbruikbaar door update

In december kreeg de Fitbit Charge 5 een software-update. Volgens de update-informatie zou deze verschillende nieuwe functies toevoegen en tegelijkertijd bugs en fouten in de software oplossen. Na deze update ontstond er echter een ander probleem: de fitness tracker is nu voor een deel van de Fitbit Charge 5-gebruikers compleet onbruikbaar geworden.

Welke problemen zijn er geconstateerd? Veel gebruikers melden dat bij hen de Fitbit Charge 5 plotseling enorm snel leeg raakte. Dat is niet gek na een software-update: vaak heeft je smartphone, smartwatch of andere gadget even tijd nodig om alles uit de nieuwe update te verwerken en te plaatsen. Daardoor verbruikt deze meer batterij.

Bij de Fitbit Charge 5 gaat er alleen iets mis: wanneer de batterij van de smartwatch leeg is, wil deze niet meer opstarten. Het is voor gebruikers in dit geval onmogelijk om de smartwatch te kunnen gebruiken of te ontgrendelen. Zelfs een reset naar de fabrieksinstellingen kan het probleem niet oplossen.

Het rommelt bij Google en Fitbit

Google is sinds 2019 eigenaar van Fitbit, maar ontsloeg in december honderden medewerkers van de smartwatch-fabrikant. Ook vertrokken mede-oprichters Eric Friedman en James Park bij het bedrijf.

Zowel Fitbit als Google hebben tot nu toe nog geen enkele communicatie naar buiten gebracht over deze problemen. Onduidelijk is waar precies de oorzaak ligt en hoeveel gebruikers er precies door getroffen zijn. Met de hoeveelheid klachten die op fora als Reddit verschenen, kan het nog weleens een aanzienlijke groep zijn.

Volgens enkele gebruikers op fora hebben zij contact opgenomen met de klantenservice van Fitbit, die allesbehalve behulpzaam bleek. Zo zou deze zeggen dat klanten een nieuwe smartwatch moeten kopen.

Ben jij in het bezit van een Fitbit Charge 5? Dan horen we graag of jij ook tegen dit probleem aangelopen bent. Ook zijn we natuurlijk benieuwd of je nog wel een Fitbit zou kopen nadat dit aan het licht gekomen is. Deel je mening hieronder!