Samsung Galaxy Z Fold6: Combineer 3 producten en ontvang 10% voordeel

Google geeft je meer macht over welke diensten je data delen

Laura Jenny
Laura Jenny
14 januari 2024, 9:45
2 min leestijd

Dankzij de Digital Markets Act van de EU moet Google een stukje van zijn macht uit handen geven. Als je Google Zoeken, YouTube of Chrome gebruikt, dan kun je straks zelf kiezen in hoeverre deze diensten je gegevens delen. Je kunt het voor een keer instellen voor alle Google-diensten, of slechts een paar, omdat het wordt gedaan in je Google-account.

Lees verder na de advertentie.

Google en de Digital Markets Act

Google laat nadrukkelijk weten dat het dit mogelijk maakt vanwege de DMA, maar tegelijkertijd lijkt het niet zo fel tegen te zijn als bijvoorbeeld een bedrijf als Apple, ByteDance of Meta, die allemaal rechtszaken zijn gestart tegen delen van de Digital Markets Act. Echter schuilt er wel een addertje onder het gras: Google deelt gebruikersdata wanneer het een bepaalde taak moet volbrengen. Het gaat dan alleen om situaties waarin het aan wet- en regelgeving moet voldoen, fraude moet tegengaan of bijvoorbeeld verkeerd gebruik moet stoppen. 

Je moet bovendien ook wat andere handigheden inleveren als je bepaalde keuzes maakt. Wil je niet dat Zoeken, Chrome en YouTube data delen, dan krijg je ook geen persoonlijke aanbevelingen voor video’s meer op YouTube. Hetzelfde geldt voor Zoeken en Maps: je krijgt geen locatie-aanraders meer in Maps als je die twee uit elkaar haalt qua datadeling.

Meer macht over minder data delen

Google is er redelijk vroeg mee: de DMA gaat officieel starten vanaf 6 maart. Google heeft echter als machtig bedrijf veel verschillende zaken aan te passen voor deze nieuwe regels, waardoor het waarschijnlijk ook even tijd nodig heeft om elk segment te fiksen en aan mensen te communiceren. Google mag bijvoorbeeld niet meer zijn eigen Google Zoeken prioriteit geven boven andere diensten, zoals DuckDuckGo of Microsoft Edge bijvoorbeeld.

De nieuwe regels van data delen gelden alleen voor Europeanen. Mensen in de Verenigde Staten krijgen dit ‘privilege’ dus niet. Wel hangt Google eenzelfde soort regelgeving boven het hoofd in andere landen. Zo heeft het bijvoorbeeld in de Verenigde Staten een van de grootste antitrust-rechtszaken ooit lopen. Dit gaat vooral over de enorme hoeveelheid gebruikersdata die Google in de afgelopen jaren heeft verzameld. En vooral hoe het daarmee een soort macht heeft verkregen en ook gebruikt om de nummer 1 positie te krijgen, en te houden.