Samsung Galaxy Z Fold6: Combineer 3 producten en ontvang 10% voordeel

Google Maps gaat je waarschuwen voor bedrijven met nepreviews

Laura Jenny
Laura Jenny
26 september 2024, 8:14
2 min leestijd

”Zo heerlijk gegeten, vriendelijk personeel, ik kom hier zeker nog eens terug!” Als je dat leest, dan krijg je ook zin om bij dat restaurant te eten. Maar kun je zo’n review wel vertrouwen? Google Maps waarschuwt je binnenkort voor bedrijven met nepreviews.

Lees verder na de advertentie.

Nepreviews bij bedrijven

Google kan niet altijd weten of een review nep is, maar wanneer je een review aanmerkt als: dit is waarschijnlijk nep, dan start Google eventueel een onderzoek. Zolang dit onderzoek gaande is, krijgt een bedrijf op Google Maps een rode melding waarop (vertaald) staat: “Mogelijke nepreviews zijn recent verwijderd van deze plek”. Bedrijven krijgen niet alleen openbare schaamte te verduren: tot 30 dagen krijgen ze geen nieuwe reviews meer. Slim, want zo kan een bedrijf niet stiekem snel toch heel veel reviews die positief zijn vergaren en de hele nepreview-situatie achter zich laten.

Online reviews zijn heel belangrijk voor bedrijven, omdat ze iets zeggen over de ervaringen van anderen. Natuurlijk heeft iedereen andere verwachtingen en zijn bedrijven soms goed in bijvoorbeeld high tea’s, maar maken ze een rommeltje van het ontbijt. Toch kun je met meer reviews algemeen stellen dat ze wel iets zeggen over hoe het reilt en zeilt bij een organisatie en vooral: of het voor jou als consument de moeite is om daarheen te gaan. 

Te kakken op Google Maps

Het plaatsen van nepreviews kan zorgen dat een bedrijf eerder populairder wordt en vaker wordt getoond, of dat mensen eerder denken: oke, daar gaan wij ook naartoe, en vervolgens misschien wel van een koude kermis thuiskomen. En dat is uiteindelijk het meest lullige aan fake reviews: als je als bedrijf helemaal niet slecht bent maar toch voor nepreviews kiest om snel te kunnen groeien qua online imago, dan kom je vanaf straks enorm slecht uit de verf. En dat is eigenlijk onterecht, maar omdat je wilde valsspelen moet je op de blaren zitten.

De functie is in Groot-Britannië al zichtbaar en lijkt nu te worden uitgerold naar meer landen, schrijft Search Engine Roundtable. In de bovenstaande tweet zie je hoe je deze melding over nepdoen kunt herkennen.

Denk jij dat jij goed nepreviews kunt spotten? Heb je ze wel eens gemeld bij Google? Deel het in de reacties.

Lees meer over

Reacties

0

Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten