Samsung Galaxy Z Fold6: Combineer 3 producten en ontvang 10% voordeel

OnePlus en OPPO gaan nog nauwer samenwerken

Jelle Passchier
Jelle Passchier
22 december 2022, 17:00
2 min leestijd
OnePlus en OPPO gaan nog nauwer samenwerken

Lees verder na de advertentie.

OnePlus en OPPO gaan nog meer met elkaar samenwerken. OnePlus moet namelijk het premiummerk van OnePlus gaan worden. Het merk zal hierdoor nog sterker een submerk van OPPO worden. Wat is er precies gebeurd? 

OnePlus en OPPO

Vorig jaar werd al bekend dat OnePlus een submerk van OPPO zal worden. Beide bedrijven vallen al onder het Chinese merk BBK Electronics. De smartphonemerken Realme, Vivo en iQOO vallen hier ook onder. Binnen BBK heb je twee ‘bedrijfstakken’ welke nog meer met elkaar samenwerken. OPPO, OnePlus en Realme vallen onder de ene, Vivo en iQOO onder de andere. Smartphones van deze laatst genoemde fabrikant zijn overigens niet in Nederland te koop.

Alle merken werken los van elkaar, zo zeggen zij zelf. Al delen ze wel ontwerpen en technieken met elkaar uit. Aan het begin van 2021 kwam OnePlus echter met het bericht dat het nauwer zal gaan samenwerken met OPPO. Onder andere de R&D-afdeling zal worden gedeeld met OPPO. Later dat jaar werd ook bekend dat de organisatie van het bedrijf geïntegreerd zal worden met die van OPPO. 

Dit jaar zien we de samenwerking tussen OPPO en OnePlus ook steeds groter worden. Kijk bijvoorbeeld maar naar de OnePlus Nord CE 2. Bij dit toestel begon de ‘oppoficatie’, meer hierover lees je in de review van het toestel. Ook de schone Android-schil van OnePlus – door velen geliefd – gaat steeds meer op de drukkere variant van OPPO lijken. Veel hoofdstukken dus in dit verhaal, en daar komt nu een nieuw hoofdstuk bij. 

Nieuw hoofdstuk: OnePlus alleen online?

OPPO is nu van plan om OnePlus anders te positioneren. Het bedrijf noemt het de dual-band-strategie en het houdt in dat OnePlus zich voornamelijk zal gaan richten op ‘vlaggenschipprestaties’. Zo kondigt het bedrijf aan op een event. Het is verder ’toegestaan’ dat OnePlus-smartphones een nettowinstmarge hebben van 0%, zo meldt het bedrijf zelf. Hierdoor moet het mogelijk worden de beste specificaties voor zo min mogelijk geld aan te bieden. Om dit voor elkaar te krijgen zal OPPO maar liefst 1,4 miljard euro in OnePlus investeren. 

Daarbij worden OnePlus-smartphones in China straks alleen nog maar online te koop. De fysieke winkels van het merk gaan verdwijnen. Voor reparaties, service of fysieke smartphones kun je in de winkels van OPPO terecht. Hiermee keert het bedrijf gedeeltelijk terug naar de filosofie waarmee het begon. De eerste smartphone van het merk – De OnePlus One – was ook alleen online te koop. Dit toestel was overigens alleen te bestellen door middel van een invite, zit zal vermoedelijk niet gaan terugkeren. Of dit concept ook in andere landen wordt toegepast, is nog niet bekend. 

Wat vind jij van het nieuws dat OnePlus en OPPO nóg nauwer gaan samenwerken? Laat het weten in de comments onder dit artikel.

Beeld: GSMArena

Lees meer over