Samsung wil graag meer vouwbare telefoons verkopen in Europa. Waar het merk in Zuid-Korea ziet dat de foldable-verkopen ongeveer gelijk lopen aan de verkopen van gewone smartphones, lijkt Europa hierin nog wat te moeten ontwikkelen. Het is het plan om dit in 2025 te hebben rechtgetrokken.

Lees verder na de advertentie.
De winnaar van de toekomst
In
een rondetafelsessie met TM Roh, het hoofd van de mobiele tak van Samsung, gaf
de topman meer uitleg over de plannen van Samsung. Hij ziet dat er veel
economische onzekerheid is en dat er uitdagingen aankomen die iedereen treffen.
Hij zegt: “Hoe we met die uitdagingen omgaan en hoe we ons klaarmaken voor de
toekomst, dat is wat bepaalt wie er een winnaar is de toekomst.” Volgens hem
was Samsung Unpacked één van de manieren waarop het toonde hoe Samsung met die
uitdagingen omgaat, namelijk door de fundamentele ervaringen van gebruikers te
sterken en ze te laten zien dat ze op Samsung kunnen bouwen. Dat is juist nu
belangrijk, aldus Roh. “Vooral op het gebied van de camera innoveren we flink. Ons signatuur bij Galaxy S23 Ultra is de ‘nightography’: via deze mogelijkheid kunnen we onze video-ervaring zodanig versterken dat het nu goed genoeg is om speelfilms mee te maken.”
Toen hem werd gevraagd naar de concurrentiestrijd met Apple, gaf Roh aan daar verder niet op te antwoorden, maar wel zei hij dit: “Wat andere bedrijven doen heeft geen invloed op onze strategie of welke weg we inslaan. We blijven doen wat we altijd doen. We sterken onze communicatie met klanten en gaan voor een betere mobiele ervaring om zo het meeste waarde te halen uit onze producten.

Smartphonemarkt is verzadigd
Ook werd hem gevraagd naar de mate van druk die Samsung moet voelen in een smartphonewereld die zo verzadigd is. “Het ligt in ons dna om te innoveren en we zoeken dan ook altijd betekenisvolle innovatie. Ik zou het geen druk willen noemen, het is deel van wat wij doen, het is onze missie. Als we het over innovatie hebben, dan hoeven dat zeker niet altijd de ‘wow’-factoren te zijn, het zit hem ook in kleinere zaken. We kijken bijvoorbeeld wel naar andere vormfactoren: we hebben natuurlijk vouwbare telefoons, maar we onderzoeken wat er nog meer mogelijk is.”
Bij innoveren hoort zelf dingen uitvinden. Zou Samsung overwegen om zelfontworpen chips te gaan maken? “Onze processor-strategie voor de premium-lineup is heel helder. We kijken wat de beste oplossing is op dat moment en we bekijken dat steeds weer opnieuw wanneer er een nieuwe gadget in de maak is.” In ieder geval zal Samsung de eerstkomende jaren wat Europa betreft vooral kijken naar hoe het meer foldables aan de man gaat brengen, want dat aantal loopt vergeleken bij de Galaxy-serie wat achter. Hoe het dat precies wil doen, daar deed Roh geen uitspraken over. Wel zien we bijvoorbeeld dat Samsung de foldables heel breed inzet. Er was een stand van Samsung op Dutch Comic-Con met extra aandacht voor de Z Flip 4 en de bovenstaande actie op een high end-beurs in Nederland met een exclusieve variant van de vouwbare telefoon.
Roh kreeg van journalisten een heel uiteenlopend aantal vragen, waardoor hij het wel wat algemeen hield. Maar het is interessant om te horen dat Samsung liever meer balans zou zien in ons werelddeel qua vouwbare toestellen en gewone platte ‘open’ telefoons.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten