We hebben deze week veel meer gehoord over de kunstmatige intelligentie van Google Bard, maar we kunnen ons in Nederland en België nog steeds niet aanmelden voor de tool. Hoewel er met veel bombarie werd aangekondigd dat Bard naar een heleboel nieuwe landen wordt uitgerold, is er geen enkel EU-land bij. Nul. Zo zit dat.
Google I/O
We zaten met onze ogen als razenden te scannen tijdens Google I/O, toen het om Bard ging. Er stonden allerlei landen in beeld, maar het viel ons al op dat daar geen The Netherlands of Belgium bij stond. Of France, of Spain, of Portugal, en ga zo maar door. Inmiddels is de hele lijst bekend en valt op dat de Europese Unie-landen allemaal missen. Hoe zit dat?
Google doet er geen uitspraken over, maar er is wel een reden te bedenken waarom wij in Europa nog even niet op Bard hoeven te rekenen. Sowieso zit de EU achter grote techbedrijven aan, zeker met de Digital Markets Act en de Digital Services Act die eraan komen. De kans is groot dat het niet kunnen benaderen van Bard te maken heeft met de GDPR (General Data Protection Regulation). Die is er om de data van Europese burgers te beschermen en blijkbaar gebeuren er met Bard dingen waardoor die data in het geding is.
Geen Bard
9to5Google geeft aan dat Google er wel aan werkt. Althans, het heeft gezegd dat het wil zorgen dat Bard oké is met de lokale wet- en regelgeving voordat het verder wordt uitgebracht. Maar ja, het is nu wel heel opvallend dat het blijkbaar die wet- en regelgeving van Europa nog niet meester is. Jammer, want Bard kan -net als ChatGPT, dat we wel kunnen bereiken vanuit Europa- handige trucs. Het kan ingewikkelde wiskundesommen uitrekenen, helpen met het plannen van tripjes en andere wat complexere vragen beantwoorden.
Na Google Nederland te hebben gevraagd om een reactie wordt er verwezen naar een Duits artikel, hierin staat dat Google zijn AI-tekstrobot Bard ook in de EU zal lanceren, volgens ceo Sundar Pichai. “We zullen Bard zeker naar die landen (van de Europese Unie) brengen”, zei Pichai. “Landen als Duitsland, Frankrijk, Italië en Spanje zijn belangrijk bij het lanceren van nieuwe Google-producten,” Bij de lancering van nieuwe diensten speelt een “combinatie van factoren” een rol, benadrukte de Google-baas. “Met een product als Bard willen we het natuurlijk goed aanpassen aan de lokale omstandigheden en alles goed doen.” Regelgeving is hierbij ook essentieel. Dit vereist volgens hem bijvoorbeeld dat het machinaal leren van de AI-systemen wordt aangevuld met menselijke feedback. “Dit is om ervoor te zorgen dat we de lokale normen en het sociale sentiment goed krijgen. De regelgeving is in sommige gebieden in de wereld anders. Daarom is er meer te doen en we zijn vastbesloten om het werk te verzetten en dit voor elkaar te krijgen.”
Wat vind jij, is Europa flauw bezig, of Google? Of denk je dat er iets anders aan de hand is? Laat het nu achter in de comments.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten