Samsung Galaxy Z Fold6: Combineer 3 producten en ontvang 10% voordeel

Een file vermijden via de Waze-app kan je in België een boete opleveren

Wessel van Waas
27 september 2018, 17:00
3 min leestijd
Een file vermijden via de Waze-app kan je in België een boete opleveren

Lees verder na de advertentie.

GAS-boete

De navigatie-app staat ervoor gekend om automobilisten te helpen om files te vermijden en je zo snel mogelijk op je bestemming te brengen. Om files te vermijden, word je vaak omgeleid via smalle baantjes en woonwijken waar je nog nooit geweest bent. Om dit sluipverkeer te verminderen, hebben de gemeenten Kortenberg en Steenokkerzeel in woonwijken APNR-camera’s geïnstalleerd. Die camera’s zullen tijdens de spitsuren de nummerplaten van alle wagens scannen.  Als je tijdens de spitsuren met je wagen de woonwijk  gebruikt, kan je een GAS-boete verwachten van 55 euro. 

Rompslomp voor bewoners

Tussen 07:00 uur en 09:30 uur kan je enkel als vergunninghouder de woonwijk doorrijden. Een kennis die je komt bezoeken, kan je dus beter verwittigen om niet langs te komen tijdens die uren. Als dit door omstandigheden niet anders kan, dan zal je voor die kennis een vergunning moeten aanvragen. Onverwacht bezoek moet je binnen de 24 uur registreren via een online ‘aanmeldingsformulier’.  Hierbij moet je de naam, adres, rijksregisternummer en de reden van het bezoek invullen. Dus je start het gesprek met je bezoek niet met ‘Koffie?’, maar eerder met ‘ Mag ik je rijksregisternummer?’

De APNR-camera’s scannen niet alleen de nummerplaten, maar kunnen ook voertuigen herkennen. Hierdoor kunnen ze hulpdiensten of pakketbezorgers onderscheiden van een gewone wagen. Dus brandt je huis af, dan zal je niet moeten wachten tot na het spitsuur om een brandweer te bellen.

Leefbaarheid

Verkeersexpert Johan De Mol van de Universiteit Gent duidt op enkele problemen met het systeem. “Je kan ze natuurlijk niet in de hele gemeente hangen, zodat alle straten nog enkel toegankelijk zijn voor bewoners”, vertelt De Mol. “Het gevaar bestaat dus dat, als de ene straat verboden terrein wordt, chauffeurs een week later fluitend door de volgende straat rijden. Om die reden moet je goede afspraken maken met buurgemeenten. Bovendien is het niet evident om al die boetes te innen. De gegevens van buitenlandse chauffeurs kan je niet opvragen, want daar zijn geen akkoorden over als het over GAS-boetes gaat.”

Anderzijds heeft Johan De Mol ook begrip voor de positie van de gemeenten. “Die apps geven wel de snelste route aan, maar daarom niet de meest duurzame. Met de leefbaarheid van de straten waar al die auto’s doorgestuurd worden, houden ze geen rekening. In de toekomst zullen ze niet anders kunnen dan hun routes aanpassen, zodat ze de automobilisten die de files willen vermijden, niet meer door woonwijken laten rijden of langs scholen tijdens de schooluren.”

Waze-community reageert

Via Twitter heeft Waze Belgium, een onofficiële community van Waze-gebruikers gereageerd op dit nieuws. Volgens de groep houdt Waze rekening met verkeersveiligheid en houdt de dienst zich aan de regels. Dagelijks worden files verminderd en verkeer wordt over het verkeersnet verspreid. Chauffeurs worden op de hoogte gesteld van gevaarlijke situaties en te snel rijden, aldus de community. 

Verder meent de groep dat kaarten continu door lokale Waze-gebruikers worden aangepast aan de regelgeving en de actuele situatie Hierdoor geeft Waze chauffeurs enkel routes over wegen zonder beperkende maatregelen. De uiting van verkeersexpert De Mol over ‘geen rekening houden met de leefbaarheid’ gaat volgens de Waze-community niet op. De app categoriseert de wegen Enkel als er geen beter optie is, zal Waze chauffeurs via kleinere wegen laten rijden.

Hoe denk jij over de ‘slimme camera’s’ en de vergunningen, en schrikt het je af om apps als Waze te gebruiken?

Bron:HLN

Waze-navigatie en live verkeer

Waze

8.0
Gratis
Via Google Play