Samsung Galaxy Z Fold6: Combineer 3 producten en ontvang 10% voordeel

Apporto: laat je boodschappen door iemand anders doen

21 januari 2019, 16:00
3 min leestijd

Apps in overvloed

Lees verder na de advertentie.

De Play store staat vol met apps om boodschappenlijstjes te maken en te delen, en nagenoeg elke Belgische supermarkt heeft zijn eigen app waarmee dit ook kan. Je kan online bestellen en je boodschappen (mits betaling van een servicekost weliswaar) ophalen als je weinig tijd hebt om zelf door de winkel te gaan. Maar wat als je door omstandigheden zelfs daarvoor de deur niet uit kan? Geen nood, nu is ook daar een app voor.

Apporto helpt mensen elkaar helpen

Apporto laat je niet enkel toe om een lijstje van je boodschappen te maken, het brengt ook twee groepen mensen met elkaar in contact: zij die zelf niet naar de winkel kunnen gaan en anderen die dat wel kunnen en dan meteen de boodschappen van de eerste groep willen doen.

Deze app maakt deel uit van de Colruyt-groep en dat merk je meteen als je het opent: je hebt een Xtra-profiel nodig om verder te kunnen gaan. Moest je er nog geen hebben dan kan je dit vanuit de app aanmaken. Met dit profiel kan je je dan op alle sites en in alle apps van de Colruyt-groep aanmelden. Voordat je de app kan gebruiken, moet je ook de gebruiksvoorwaarden aanvaarden. Daarna vraagt de app toestemming om je locatie te gebruiken, en of je contacten mogen geïmporteerd worden; dit om te weten of iemand van je kennissen de app ook al gebruikt of om ze uit te nodigen.

Lijstjes maken

Eenmaal in de app kan je beginnen met het maken van boodschappenlijstjes. Hiervoor kies je eerst een winkel (op dit moment Colruyt, Bio-planet, Okay of Spar) en voeg je producten toe. Dit toevoegen gaat via een assortiments-lijst waar je de producten kiest per categorie, of via een zoek-op-naam functie.

Boodschappen (laten) doen

Eenmaal je boodschappenlijstje volledig is kan je het bewaren om zelf boodschappen te gaan doen of kan je via de app iemand zoeken die voor jou naar de winkel wil gaan. Je krijgt dan een lijst van mensen met de afstand tot het adres uit je profiel en of ze eventueel een vergoeding vragen voor het winkelen. Je kan je ook kandidaat stellen om voor anderen boodschappen mee te brengen. Je geeft dan op hoe ver je daarvoor wil gaan, hoe men je kan terugbetalen en of je daar iets voor aanrekent. In het overzicht van aankopen en leveringen kan je alles opvolgen. In tegenstelling tot de Collect&Go boodschappendienst, betaal je hier geen servicekost aan Colruyt. Bij levering reken je af en betaal je eventueel de vergoeding aan de persoon die de boodschappen gedaan heeft.

Probleempjes

De app staat al bijna een jaar in de Google Play store maar kan zeker nog verbeterd worden. Zo is bijvoorbeeld de zoekfunctie niet optimaal: soms krijg je een product niet te zien via de zoekfunctie hoewel het wel in de lijst staat (dit is trouwens ook het geval in die andere app van Colruyt: MyColruyt). Ook het proces om een boodschappenlijstje te verwerken is niet intuïtief: je moet eerst een lijst maken, die moet je dan toevoegen aan een winkelwagentje en dat moet je dan delen met degene die naar de winkel gaat. Jammer genoeg moet je dit allemaal zelf uitzoeken: een help-functie ontbreekt in de app en de veelgestelde vragen op de website www.apporto.be leggen enkel uit WAT je kan doen, niet HOE je dat moet doen. Er is wel een feedback functie in de app, dus je kan je problemen of opmerkingen aan de ontwikkelaars doorgeven.

Conclusie

Het idee achter deze app is heel goed: mensen met elkaar in contact brengen om elkaar te helpen. Ik zou het alvast op prijs stellen als iemand mijn boodschappen zou doen, als ik daar om één of andere reden zelf niet toe in staat ben. Maar de uitwerking laat hier en daar wat te wensen over. Het is dus een heel goed idee, maar er is nog werk aan de winkel.

Heb jij deze app al gebruikt en wat vind je ervan? Laat het ons hieronder weten in de reacties.