De NEON Electric Scooter is misschien een ‘gewone’ e-step, maar dit verandert helemaal als het licht uit gaat. De e-step van het Chinese merk Okai geeft je dan namelijk een heuse stortvloed aan kleurrijke verlichting. Maar heeft deze elektrische step, naast zijn ‘disco-modus’ nog meer te bieden? Je leest het in deze review.

Lees verder na de advertentie.
Okai NEON Electric scooter
‘Light up your world’. Dit is de eerste term die Okai geeft aan hun ‘Okai NEON Electric Scooter’. Met ‘nog nooit eerder vertoonde licht-technologie’ is deze step de coolste e-step die je zult tegenkomen, volgens Okai dan. De Chinese fabrikant brengt met deze elektrische step dan ook een opmerkelijke en bijzondere e-step op de markt. Maar is deze Okai NEON Electric Scooter ook echt een lichtpuntje en hoe bevalt de step verder? Wij kregen van Okai de step om te testen en in deze review lees je onze bevindingen.

Nieuwe speler op de markt
Even kort over het fenomeen e-step, deze bestaan nu al geruime tijd en weten elk jaar weer iets beter te worden. In veel landen is de e-step dan ook al een belangrijk vervoersmiddel. Mensen die wel eens een stedentripje doen langs grote Europese steden is het wellicht al opgevallen dat de e-step daar bijna niet meer uit het straatbeeld is weg te denken. En dit is eigenlijk best logisch, je kunt met een e-step namelijk heel gemakkelijk, snel én duurzaam van A naar B komen. Daarbij komt dat elektrische steps niet al te duur zijn, vrij makkelijk mee te nemen zijn en in het algemeen soepel rijden.
Ook in Nederland zien we dat de e-step, net zoals de e-bike, razendsnel aan populariteit wint. Dit ondanks het feit dat elektrische steps in ons land nog altijd verboden zijn. Hierover later meer. Merken als Xiaomi, Segway en Denver weten al veel elektrische steps in ons land te verkopen en nu komt daar dus Okai bij. Een bedrijf welke nu ook met zijn e-steps in Nederland een duit in het zakje wil doen.
Rijdt knetter hard
En dat doen ze nu dus met onder andere de Okai NEON Electric. Een e-step met een maximale snelheid van 25 km/u, een vermogen van 500 watt en een actieradius van 40 kilometer. Dit laatste haal je overigens bijna nooit. Hiervoor zou je bijvoorbeeld veel wind mee moeten hebben en in de ‘eco-modus’ moeten rijden, wat onder andere inhoudt dat je minder snel gaat en minder snel optrekt. In het echt haal je zo’n 20 kilometer aan actieradius met de step. De step trekt in de normale modus binnen enkele seconden op van 0 naar 25 km/u.
De step beschikt verder over 9 inch luchtbanden en biedt daarbij ‘in-frame suspension technologie’ of ‘in-frame ophangingstechnologie’ om je zo soepel mogelijk te laten rijden en grote schokken op te vangen. En dit werkt enerzijds heel goed en anderzijds een stuk minder. We leggen het even uit. Zodra je met de step op asfalt rijdt, of op een ander vlak en strak wegdek, dan is de NEON Electric werkelijk een genot om op te rijden. De step rijdt soepel, stuurt fijn en je staat daarbij erg prettig op het vrij brede onderstel. Aan de andere kant, en dat is iets wat we overigens bij meerdere e-steps zien, rijdt en stuitert de step hard op andere wegdekken. Denk hierbij aan stenen, tegels, keien en/of een ander vergelijkend wegdek. Op dit soort wegen stuiter je voor je gevoel alle kanten op, en zie je letterlijk dubbel van de schokken die je te verduren krijgt. Hierin moet je een beetje een houding op de step zien te vinden.
Rijervaring
Maar in het algemeen is de rijervaring van en met de step wel erg goed. Hij trekt razendsnel op, rijdt goed en soepel, remt hard en stevig én is bijna geheel geruisloos. Het enkele wat je hoort zijn het optrekken en het afremmen, welke beiden een Star Wars-achtig geluid geven, heerlijk. Daarbij is de step mooi en goed afgewerkt en is die zeer gemakkelijk en in enkele seconden in-en uit te klappen. Met zijn 16 kilo is de step wel wat zwaar om op te tillen en hiermee niet ideaal om met je mee te sjouwen in het openbaar vervoer.

App is een grote ergernis
Al dit rijplezier wordt echter teniet gedaan door de Okai-app waarmee je de step dient te gebruiken. Met deze app zet je de step bijvoorbeeld op slot, pas je de instellingen voor het rijden aan en vind je nog talloze instellingen zoals het veranderen van de verlichting, het aanpassen van de rijmodus, het checken van het percentage van de accu en het aanpassen van het scherm van de step. Veel opties dus die, als de app fatsoenlijk werkt, erg handig zijn. Het punt is echter dat de app niet heel goed werkt. Ik benoem even enkele voorbeelden: als ik de step op slot wil doen dan geeft de app de mededeling dat ik moet stoppen met rijden, wat ik op dat moment al lang gedaan heb. De app vergeet regelmatig dat ik ingelogd ben, waardoor ik regelmatig opnieuw moest inloggen. Soms wordt de e-step uit de app gegooid, waardoor deze opnieuw geverifieerd moet worden en zeer regelmatig wil de app niet afsluiten waardoor ik deze geforceerd moet stoppen. Daarbij komt dat ik geen Chinees ken, en daarmee enkele instellingen en/of meldingen niet kan lezen.
Dit zijn allemaal punten die nogal hinderlijk zijn, al helemaal als je onderweg bent en snel verder wil. Via software-updates moeten veel van deze problemen natuurlijk wel opgelost kunnen worden. En dit is iets waar Okai ook mee bezig is, de app werkte namelijk eerst bijna helemaal niet en middels een update werd deze, tot op zekere hoogte, wel werkzaam.
Sfeervolle verlichting, maar willen we dit?
Zoals eerder in deze review al genoemd heeft de Electric Neon één bijzondere ‘functie’. Zowel in de stuurbuis, als in de ondervloer van de step zijn namelijk lichtbalken geplaatst welke allebei verschillende kleuren kunnen laten zien. Daarbij is ook in te stellen met welke beweging en in welk tempo de kleuren verschijnen. Dit is allemaal in te stellen in de app van de step. Een leuke functie, welke er echt voor zorgt dat je een opvallende verschijning op de weg bent. Al helemaal als het donker is buiten. Maar willen we dit wel?
Het feit dat je opvalt is namelijk ook een van de redenen om de sfeerverlichting op de step uit te zetten. Op zichzelf is de opvallendheid niet erg, maar e-steps zijn op dit moment nog altijd illegaal in Nederland. En mocht je dan toch stiekem en zo onopvallend mogelijk op de e-step willen rijden, dan is het raadzaam om de sfeerverlichting even uit te schakelen. Dit kun je gelukkig doen, en dit kan overigens zonder dat je de hoofdverlichting van de step hoeft uit te schakelen. Je behoudt dus nog gewoon een voor- en achterlicht op de step.
Illegaal
Op dit moment is het rijden op e-step op de openbare wegen in Nederland illegaal. Een e-step is alleen toegestaan als deze door het RDW is goedgekeurd. En deze RDW zal een e-step eerst als elektrische bromfiets moeten aanmerken, alvorens het de openbare weg op mag. En hier gaat het op dit moment mis. Het probleem is namelijk dat de elektrische step nu als motorvoertuig gezien wordt en hiermee moet een e-step ook aan deze voertuigeisen voldoen. Denk aan richtingaanwijzers, een zitvlak, dragen van een helm én het hebben van een verzekering. Enkele steps worden hierdoor door het RDW wel toegestaan, en komen dan onder de categorie van ‘bijzondere bromfiets’ te vallen. Maar deze zijn op één hand te tellen.
En hoe jammer en bijzonder is en blijft dit. Op dit moment is Nederland bijvoorbeeld een van de weinige landen in Europa waar elektrische steps niet de openbare weg op mogen. Daarbij komt dat elektrische steps, naar mijn mening, de oplossing bieden voor meerdere problemen. Zo kun je, zoals al eerder genoemd, super makkelijk van A naar B komen, verlicht de e-step de (binnen)steden doordat ze minder ruimte innemen en geen tot nauwelijks geluid maken én e-steps stoten geen stikstof uit. Hiermee zijn ze een erg goed alternatief voor scooters, auto’s en andere ‘grijze puffers’ die nu op de weg en in de stad rondrijden.
Een van de redenen van de regering om op dit moment elektrische step niet legaal te maken, is dat ze minder veilig zouden zijn dan bijvoorbeeld elektrische fietsen. En natuurlijk gebeuren er ongelukken met e-steps, maar gebeurt dit niet ook steeds vaker met elektrische fietsen en andere voertuigen? De leercurve van een elektrische step is daarbij bijna nul. Binnen enkele seconden kun je op een e-step rijden en iedereen zou het moeten kunnen. En natuurlijk moet je regels stellen aan het gebruik van e-steps, stel bijvoorbeeld een minimum leeftijd in, maar hierna moeten we er toch eigenlijk gewoon zijn. In 2023 zal hier naar alle verwachting overigens eindelijk een oplossing voor komen en zullen we legaal op de openbare weg kunnen rijden.

Conclusie
De NEON Electric Scooter van Okai biedt met zijn sfeerverlichting een unieke ‘functie’, welke met zijn bewegende en kleurrijke verlichting de step transformeert in een heuse rijdende discobal. Een functie die ervoor zorgt dat je echt de blits kunt maken op de weg. Het is echter jammer dat we dit nog niet legaal mogen doen in Nederland. Want waar een elektrische step op vele vraagstukken een goed antwoord kan bieden, daar is de e-step nog altijd niet legaal in Nederland.
Maar laten we er gemakshalve even vanuit gaan dat dit in 2023 eindelijk het geval zal zijn. En dat we dan dus legaal op de NEON Electric Scooter kunnen gaan rijden, zonder steeds over onze schouders te hoeven kijken of je door politieman wordt achtervolgd. Dan is de NEON Electric een heerlijke step om op te rijden. De step is mooi en zeer degelijk afgewerkt, rijdt soepel en is, mede door zijn brede onderstel, erg prettig om (langere tijd) op te rijden. Binnen enkele seconden zit je daarnaast op de 25 km/u, wat de step gemiddeld zo’n 20 á 25 kilometer vol weet te houden.
Helaas werkt de Okai-app op dit moment niet goed. De app, welke je dient te gebruiken bij de step, zit op dit moment vol problemen en dit zorgt voor veel ergernis. Problemen als het niet kunnen starten of op slot kunnen zetten van de step zorgen ervoor dat de soepele rijervaring van de step een beetje teniet wordt gedaan. De hoop is dan ook dat Okai deze problemen in afzienbare tijd weet op te lossen. Als ze dit lukt, dan hebben ze met de Okai NEON Electric Scooter een unieke, mooie en fijne e-step op de markt weten te brengen.
NEON Electric Scooter kopen
De Okai NEON Electric Scooter is te koop via de website van de fabrikant. De step kost op het moment van schrijven 649 euro.
- Okai NEON Electric Scooter, 649 euro- website Okai




Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten