Naar content
Trending apps
  • Inbox by Gmail

  • Maps: Navigatie en OV

  • WhatsApp Messenger

  • Messenger

  • Facebook

Trending games
  • Dr. Mario World

  • Harry Potter: Wizards Unite

  • Breaking Bad: Criminal Elements

  • The Elder Scrolls: Blades

  • Ghostbusters World

Trending smartphones
  • Xiaomi Mi 9T Pro

  • Samsung Galaxy Note 10 Plus

  • ASUS ZenFone 6

  • OnePlus 7 Pro

  • Google Pixel 3a XL

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab S6

  • Samsung Galaxy Tab A 10.5

  • Samsung Galaxy Tab S4

  • Samsung Galaxy Tab S3 9.7

  • Asus Zenpad 3S 10

Haal nog meer uit Keep

Google Keep: dit zijn de beste tips die je moet kennen

· 12-07-2019 18:15

Als we spreken over Google Keep, denk je meteen aan een simpele notitie-app. Je houdt er tenslotte makkelijk al je gedachtes en notities in bij. Google Keep is echter veel meer dan dat, want je kunt er veel meer mee dan enkele zaken bijhouden. In dit artikel leggen we alle bekende en minder bekende functies van de app uit, die het je leven nog makkelijker zullen maken.

Google Keep tips

Google Keep helpt je om zaken te onthouden, to-do-lijstjes samen te stellen, of een boodschappenlijst aan te maken. Dankzij de vele mogelijkheden en eenvoud in gebruik, is Google Keep met grote voorsprong onze favoriete notitie-app. Hieronder sommen we op wat je allemaal kan met de app en leggen we ook uit hoe je het doet. Ook al gebruik je Keep al even, met deze tips kan je misschien toch nog iets nieuws leren. 

1. Herinnering aan een notitie toevoegen

In het drukke leven kan het al eens zijn dat je eens iets vergeet. Je gebruikt dan misschien een notitie-app om het niet te vergeten. Maar wat als je vergeet dat je een notitie hebt gemaakt? Hierin kan Google Keep je perfect helpen, want de notitie-app van Google laat toe om een herinnering toe te voegen aan je notities. Zo ontvang je een melding op een bepaald tijdstip, of zelfs op een bepaalde plaats bijvoorbeeld iets wat je moet vragen aan je ouders als je bij hen op bezoek bent. 

Zo stel je een herinnering in:

> Maak een nieuwe notitie aan

> Tik op het 'belletje' bovenaan de notitie

> Selecteer 'tijd' of 'plaats'

> Vul het tijdstip of de plaats in

> Druk op 'opslaan'

2. To-do-lijstjes maken

In Google Keep kun je ook werken met to-do-lijstjes. Dat is bijvoorbeeld handig wanneer je op reis gaat en je je koffer moet pakken, maar ook als je boodschappen moet doen.

Zo een lijst kan je aanmaken via Google-Keep en dat doe je zo:

> Open een nieuwe notitie via het 'vinkje' onderaan

(Ben je al een gewone notitie gestart? Tik dan links onderaan op '+' en selecteer 'Selectievakjes')

> Vul in wat je nog moet afwerken

> Druk op ‘enter’ op je toetsenbord of tik op '+ Lijstitem'

> Werk je to-do-lijstje verder af

Als je een taak hebt afgerond, kan je deze afvinken door op het vakje naast de taak te tikken. Hierdoor zal de taak automatisch geschrapt worden. Heb je per ongeluk een taak te veel afgevinkt,kan je dit teniet doen door op de afgevinkte taak te drukken. Indien er een taak-regel te veel is, kan je dit verwijderen via het kruisje rechts van de taak.

Google Keep - To-do-lijstjes screenshot

3. Samenwerken aan een notitie

Wanneer je niet alleen op reis gaat, moet er vast wel wat meer in je koffer. Dan is het handig om het inpaklijstje samen in te vullen. Je moet hiervoor niet wachten tot je samen zit, je kan nameilijk met twee of meer personen samenwerken aan een notitie. Deze functie kan ook van pas komen bij het boodschappen doen, want met twee denk je waarschijnlijk aan meer dingen die je moet aankopen. Uiteraard werkt het samenwerken voor elke soort notitie en moet dat niet per se een to-do-lijstje zijn.

Samenwerken aan een notitie in Google Keep doe je zo:

> Open in de app een nieuwe notitie

> Tik op de drie puntjes rechts onderaan

> Druk op 'bijdrage'

> Voer de naam in van de persoon, waarmee je de notitie wilt delen

> Selecteer de persoon

Een gedeelde notitie herken je aan de foto onderaan, van je partner, een vriend of vriendin met wie je de notitie deelt. Vanaf nu kunnen jullie samen aan de notitie werken, zo kan zowel jij als de andere(n) zaken toevoegen of verwijderen.

Google Keep - Samenwerken screenshot

4. Een notitie pinnen

Als je veel notities in de Google Keep hebt staan, kan het een ware zoektocht worden, vooraleer je de benodigde notitie terugvindt. Hierbij is het handiger als je meteen zicht hebt over je belangrijkste notities of notities die je vaak opnieuw gebruikt, zoals een boodschappenlijst. Dit kan je doen door een notitie te pinnen of vast te zetten. Die blijft dan helemaal bovenaan boven alle andere notities staan in een rubriek ‘vastgezet’. 

Een notitie pinnen doen je zo:

> Open de app die je belangrijk vindt

> Tik op de 'duimspijker' bovenaan de notitie

Als de notitie niet meer belangrijk is, kan je deze eenvoudig terug losmaken door opnieuw op de ‘duimspijker’ te tikken. De notitie zal terug tussen alle andere notities komen te staan. 

5. Notities inspreken

Typen op een smartphone gaat minder vlot dan op een computer. Of misschien heb je gewoon geen zin om te typen? Dan kan je in Google Keep ook een notitie inspreken. Het handige is dat de Google-spraaktechnologie je gesproken notitie automatisch zal omvormen tot tekst. Eveneens zal het opgenomen audiobestand worden toegevoegd aan de notitie. Zo kan je later kiezen of je de notitie gaat lezen of het audiobestand gaat beluisteren.

Een notitie inspreken in Google Keep doe je zo:

> Open de app en druk onderaan op de microfoon

> Spreek je boodschap in

6. Tekst scannen

Google Keep maakt ook gebruik van de Optical Character Recognition-techniek (OCR). Hiermee kan de app tekst herkennen die te zien is op een foto. Zo kan je bijvoorbeeld tekst van een visitekaartje eenvoudig overnemen, door een foto te nemen van het kaartje. Daarna geef je Keep de opdracht om de tekst te herkennen, die het dan omzet in een tekst-notitie. Deze functie werkt ook met geschreven tekst. Stel dat je snel iets op een papiertje hebt geschreven, zal de app dat ook kunnen herkennen.

Zo ga je te werk:

> Open een nieuwe notitie via het 'camera symbool' onderaan

> Neem een foto van de tekst die je wil overnemen

> Tik op de afbeelding

> Druk op de 'drie stipjes' rechts bovenaan

> Selecteer 'Afbeeldingstekst ophalen'

Google Keep - Scannen screenshot

7. Kleuren en labels

Als je Google Keep veel gebruikt, dan zal het aantal notities behoorlijk oplopen. Alle notities die door elkaar staan, wordt dan ook al snel onoverzichtelijk. Om dit te vermijden, kan je gebruik maken van kleuren en labels die je toewijst aan je notities. Op deze manier kun je eenvoudig al je notities terugvinden.

Zo stel je een kleur in:

> Open een notitie

> Tik rechts onderaan op de drie puntjes

> Kies de kleur die je wenst

In het beginscherm zal deze notitie de gekozen kleur hebben. Via de zoekbalk bovenaan in Keep kan je nu ook notities zoeken op kleur.

Zo label je een notitie:

> Open het hamburgermenu (3 horizontale streepjes) linksboven

> Kies 'Nieuw label maken'

> Geef je label een naam

> Ga terug naar het beginscherm

> Open een notitie

> Tik op de drie puntjes rechts onderaan

> Druk op 'Labels'

> Selecteer de bijbehorende label

> In de notitie verschijnt nu de gekozen label

Als je nu via het hamburgermenu een bepaalde label selecteert, zullen alleen de bijbehorende notities verschijnen. Net zoals bij de kleuren, kan je via de zoekbalk op zoek gaan naar een specifieke label om notities terug te vinden.

8. Google Keep via je computer

Hierboven hadden we het uitsluitend over Google Keep voor je smartphone, maar Google Keep is niet enkel voor je Android-smartphone verkrijgbaar. Je kan met elk toestel dat een internet browser heeft  aan je notities. Dat doe je door te surfen naar de Google Keep-website, met bijvoorbeeld je Windows-computer, maar evengoed ook met een iOS-tablet, Chromebook of Mac. 

Gebruik je een Chromebook, dan kan je gebruik maken van de Google Keep Chrome-app. En voor de Chrome-browser kan je gebruik maken van Chrome Extension.

Google Keep - Computer screenshot

Maak je gebruik van het gratis kantoorpakket van Google, zoals Google Documenten, Google Spreadsheets en Google Presentaties, dan kan je trouwens ook eenvoudig je notities toevoegen aan je document:

> In je browser klik je aan de rechterkant in de zijbalk op het Google Keep-icoon

> Sleep de gewenste notitie naar het document

> De inhoud van de notitie verschijnt automatisch in het document

Google Keep - Computer screenshot

Dit kan ook omgekeerd vanuit Google Keep

> Surf naar de Google Keep-website

> Open de notitie die je in het document wilt toevoegen

> Klik op de drie puntjes onderaan de notitie

> Selecteer 'Kopiëren naar Google Documenten'

Google Keep - Computer screenshot

Hierna wordt er automatisch een nieuw document aangemaakt met de titel 'Google Keep-document', waar je de inhoud van de notitie zal terugvinden.

Maak je regelmatig gebruik van Google Keep? Gebruikte je daarbij al één van bovenstaande hulpmiddelen? Laat het weten via de reacties!

De nieuwste artikelen over Google Keep

Zo activeer je de donkere modus in de webversie van Google Keep

Overzicht: dit zijn alle Google-apps met een donkere modus [stappenplan]

Tip: Google Keep donker thema uitgerold, zo activeer je hem

Zo ziet Google Keep met een donkere modus eruit

Spelfouten, taalfouten of inhoudelijke fouten ontdekt? Stuur dan een mailtje naar de auteur van dit artikel!
Voor meer informatie over onze redactionele werking, klik hier.

Reacties (9)
Bezig met laden van reacties...