Samsung Galaxy Z Fold6: Combineer 3 producten en ontvang 10% voordeel

Opinie: Google is een ongeleid projectiel, het is genoeg (+poll)

Sebastien Marien
Sebastien Marien
12 oktober 2022, 11:03
6 min leestijd

De internetmemes schrijven zichzelf. Google stopt met de ene dienst na de andere. Stadia, Android Auto voor smartphones en YouTube Go zijn maar enkele diensten die dit jaar voor de hakbijl gingen. En gebruikers? Die moeten zelf maar op zoek naar een alternatief. Het is genoeg.

Lees verder na de advertentie.

Bier, cola of gemberdrank

Geloof het of niet, maar schrijven lucht soms op voor een redacteur. Het werkt haast therapeutisch, net als een ijverige sporter die in de plaats gaat hardlopen lopen met luide muziek. Mijn collega Claudia heeft nog de keuze tussen schrijven en sport. Ik kan me voorstellen dat kickboxen wonderen doet, maar ik houd het bij schrijven.

Installeer jezelf languit op de bank met een biertje, een cola of wat gemberdrank. Over smaak valt immers niet te twisten. We gaan het samen hebben over Google. De therapie start nu.

Ongeleid projectiel

In 2019 heeft Google ‘Stadia’ aangekondigd, een cloudgamingdienst die jou op elk gewenst apparaat laat gamen zonder dat je ooit zelf de games of updates hoeft te installeren. Technisch werkte het systeem beter dan veel van de huidige cloudgamingdiensten, maar Google wist Stadia nooit goed in de markt te zetten. Toch verzekerde het bedrijf vanaf het begin dat Stadia een lange termijnproject is waar veel in geïnvesteerd is. 

We zijn bijna drie jaar verder en het zijn de Stadia-critici die gelijk krijgen. Wie denkt dat alleen een veelbelovend idee, een prima product en een stevige portefeuille voldoende zijn om een succesverhaal te schrijven, komt met Stadia bedrogen uit. Stadia was immers een onderdeel van Google, en dat bedrijf is als een ongeleid projectiel. Een heel salvo. Hier en daar slaan ze in en soms wordt er een dienst naar het beruchte Google Kerkhof weggedragen. 

Google

Berichtendiensten en Android Auto

“Ongeleid” mag je vrij letterlijk nemen, want als je de weg bekijkt die Google aflegt, dan kan je wel bedenkingen maken bij de strategie en interne coördinatie van verschillende projecten. Neem nu Googles aanpak uit het verleden met berichtendiensten. Het bedrijf van CEO Sundar Pichai walste de voorgaande jaren van Hangouts naar Allo en van Google Berichten tot Chat. Ben ik er nog vergeten?

Het lijkt zomaar alsof elke Google-dienst van vandaag op morgen kan worden vervangen door een nieuwe. Op sociale media zoals Reddit is die aanpak van Google een ware meme geworden, en Google lijkt die memes haast zelf te schrijven. Het beëindigde deze zomer de Android Auto voor smartphones-app. Dat deed het bedrijf nog voordat er een alternatief beschikbaar is. In feite zijn er twee alternatieven die allebei ‘Rijstand’ heten en ze zijn niet beschikbaar in Nederland. Of beter gezegd: er is nog één alternatief, want zopas raakte bekend dat één van deze ‘Rijstanden’ is geschrapt. Heb jij een auto die geen Android Auto ondersteunt? Dat is jammer.

Geen onderlinge communicatie

Maandag hield Google een persbriefing met een vijftigtal journalisten omtrent de optimalisatie van Chromebooks voor cloudgaming. Onze redactie wist van het begin de details, maar het wekte zeker onze interesse. Normaal gezien moest die briefing en de bekendmaking eind september plaatsvinden, maar ze werd op het laatste moment uitgesteld.

Cloudgaming is geoptimaliseerd op aankomende Chromebooks

Enkele weken later wees Androidworld de topmensen van het Chromebook-team daar op, en dat het daardoor leek alsof zij het nieuws over Stadia ook slechts op een de allerlaatste moment te horen hebben gekregen. Iets wat Kevin Ngo, Program Lead voor Chrome OS ook niet ontkent. “Ik wist wel wat er speelde bij Stadia.” Tja dat wisten we allemaal op den duur wel. Toch sterk dat Google zijn Chromebooks optimaliseert voor cloudgamingdiensten, en een dag voor de bekendmaking gooit één van die ondersteunde diensten de handdoek in de ring. Googles eigen dienst dan nog. Het zegt veel. Eigenlijk kon de bekendmaking over Chromebooks dus gerust via een eenvoudig persbericht gebeuren.

De afvalrace blijft verdergaan

En alles wijst erop dat Google nog steeds blijft doorgaan met het uitbrengen van diensten die eigenlijk homogeen zijn en met elkaar concurreren. Google schuift cloudgaming naar voren als dé strategie voor gaming op Chromebooks. Een project waar het twee jaar aan heeft gewerkt en dat volgens hen van ondersteuning blijft genieten. Toch loert project Borealis om de hoek: een systeem waarmee je op Chromebooks kan gamen via Linux en de Steam-winkel voor games.

Welk van deze projecten zal het uiteindelijk redden? Wie zal het zeggen? Koop je straks een Chromebook voor het streamen van games of één met krachtige hardware om ze zelf te draaien?

Geld lost niet alles op

Alle memes even aan de kant. Een vraag die je je kan stellen, is of Googles warrige strategie ook echt een probleem vormt, enerzijds voor de consument en voor het bedrijf zelf. We zijn steeds meer geneigd om op beide vragen “ja” te antwoorden. Eerst over consumenten. Met Stadia – en in zekere maten met Google Play Music – heeft het bedrijf een rode lijn overschreden. Een betaalde dienst waar mensen tijd en geld in geïnvesteerd hebben, werd uit het niets opgedoekt.

Wijlen Google Inbox

Google trekt wel zijn portefeuille open voor Stadia gebruikers, bijna alsof het gamers wil omkopen. “Zeur niet, hier is je geld. Je hebt twee jaar lang gratis gegamed.” Tja, leg dat eens uit aan deze gamer die zijn 6.000 uur aan progressie verliest van de game Red Dead Redemption 2. Met geld los je niet alles op. Google had het misschien beter geïnvesteerd in Stadia op de kritieke momenten, maar veel liever maakt het middelen vrij voor nieuwe projecten die hopelijk wel meteen aanslaan. 

Eigen ruiten inslaan

En dan is er nog de mogelijke schade voor Google zelf. Veel gamers die Stadia hebben geprobeerd reageerden tevreden over de dienst. Bij gamers die de dienst links lieten liggen, merken we een bepaald sentiment. “Games kopen bij Google? Dat blijft niet duren.” Wel, het zijn deze mensen die gelijk krijgen. 

De Stadia-gamers, ruilen zij Spotify nog om voor YouTube Music? Nemen zij morgen een abonnement Google One in plaats van OneDrive als ze een plek zoeken voor hun foto’s? Verwacht Google echt dat deze gamers in januari vrolijk een nieuwe Chromebook kopen voor cloudgaming, hopend op een goede ervaring voor op de langere termijn? Nee, dat sentiment van wantrouwen blijft op deze manier toenemen, en dat bij elke dienst die Google beëindigt. Kunnen Sundar Pichai en de vice presidenten van Google het ongeleid projectiel opnieuw richting geven?

Geweldige, evil producten

“Don’t be evil” was ooit het motto in de wandelgangen van Google, maar eerder hebben we al eens gezegd dat die filosofie ver zoek is. Google is de weg kwijt met zijn diensten en producten. En dat staat los van het feit dat het nog steeds enkele uitstekende producten en diensten heeft. Van Google Maps, tot de Pixels en Inbox. Euh Gmail. 

In onze wekelijkse AW Poll stellen we jou de vraag wie nu echt de dupe is van Googles warrige strategie. Is dat Google zelf, de gebruiker of beide? 

  • Breng hier je stem uit in de AW Poll

Ben jij het met ons eens? Is Google een ongeleid projectiel dat zichzelf en gebruikers schade berokkent? Breng je stem uit in onderstaande poll. Leg ook uit in de reacties waarom je het wel of niet eens bent met deze stelling.

De populairste opiniestukken op Androidworld

Hoofdafbeelding: Missile Dog BackpackBecky Sternn, CC BY-SA 2.0