Smartphonefabrikanten bieden bij hun nieuwe producten vaak pre-order cadeaus aan. Je kan zo profiteren van een gratis accessoire zoals oordopjes of een tabletcase als je het product voor een bepaalde datum bestelt. Helaas is er niet altijd sprake van een snelle levering van deze gratis accessoires. In het geval van Samsung kan het maanden duren voordat je je pre-order cadeau in huis hebt. Ik neem je mee in periode tussen de aanvraag van zo’n pre-order cadeau tot aan de levering ervan. Oh wacht.

Lees verder na de advertentie.
Tijdsbestek aanvraag tot levering promotie
Ik heb op 22 februari de Samsung Galaxy Tab S8 Ultra besteld en heb gekozen voor de Book Cover Keyboard ter waarde van 349 euro als pre-order cadeau. Dat is een beschermhoes met toetsenbord en ingebouwde standaard in de hoes. De Protective Stand Cover voor de Tab S8 Ultra heb ik los aangeschaft bij de MediaMarkt en kon ik meteen meenemen. Op vrijdag 25 februari is de tablet al geleverd en ik heb meteen een aanvraag via de website van Samsung ingediend voor de Book Cover Keyboard-promotie. Pas een maand later kwam er een e-mail van de Samsung helpdesk met daarin de goedkeuring voor deze ingediende promotie en de volgende mededeling:
Goed nieuws! Je deelname aan onze promotie “Ontvang een Keyboard Cover bij pre-order van de Galaxy Tab S8, S8+ of S8 Ultra” met registratienummer *********** is goedgekeurd. We streven ernaar om binnen negen weken jouw Book Cover Keyboard te versturen naar het opgegeven adres.
Reactie van Samsung
Ik heb dus vier weken gewacht op goedkeuring van mijn aanvraag en vervolgens kan ik nog maximaal negen weken wachten totdat er een bezorger aan de voordeur staat met de Book Cover Keyboard. De looptijd van de aanvraag tot aan de levering kan dus oplopen tot 13 weken, oftewel bijna 3 maanden. Ik zit nu op een looptijd van 6 weken, bijna 1,5 maand. Dat terwijl deze hoes met toetsenbord bij de MediaMarkt hier om de hoek gewoon op voorraad ligt. Binnen 25 minuten kan ik de hoes in huis hebben of morgen als ik hem vandaag bestel via bijvoorbeeld Bol.com of Belsimpel.
Niet iedereen hoeft lang te wachten
Helaas ben ik niet alleen, want Androidworld-lezer Jurgen schreef ons dat hij als pre-order van de Samsung Galaxy S22 Plus had gekozen voor de gratis Galaxy Buds Pro ter waarde van van 229 euro: “Ik bestel de telefoon bij Vodafone op 12-02, geleverd op 18-03. Promotie ingediend 20-3. Volgens de aanvraag krijg je binnen 2 weken bevestiging na controle van de ingediende gegevens. Dat blijkt bij navraag wat te optimistisch, ik moet kennelijk rekenen op tenminste 3 weken.” Ook hij krijgt het soortgelijk bericht van Samsung dat het bedrijf ernaar streeft om binnen negen weken de Galaxy Buds Pro te versturen naar het opgegeven adres. “Al met al moet je dus TENMINSTE 3 MAANDEN wachten op je Buds die volop leverbaar zijn.” Hij vraagt zich af of dit in de industrie gebruikelijk is en of andere andere merken dat net zo doen. Ik heb dus die vraag neergelegd in onze Telegram-groep en daar kwamen de volgende reacties op:
Duco: “Ik heb de OnePlus 9 Pro + 50W draadloze oplader, besteld 29-03-2021, pre-order cadeau geregistreerd 30-03-2021, geleverd gekregen 18-05-2021.” Tussen de registratie en de levering zat 7 weken.
Tom: “OnePlus 9 Pro + 50W draadloze oplader, besteld 25-03-2021, 1 april geleverd en pre-order cadeau geregistreerd, geleverd op 4-06-2021.” Tussen de registratie en de levering zat ruim 9 weken.
Rick: “Ik heb mijn Galaxy Tab S6 toen besteld met een gratis Keyboard cover, deze werd gelijktijdig met de tablet geleverd (volgende werkdag). Dit was 22-12-2019.”
Timo: “Yep. Mijn Tab S6. Kreeg het toetsenbord er gelijk bij, heb ‘m fysiek gekocht.”
Er komen ook klachten binnen in de Samsung Members Community. In dit en dit gesprek op het forum geven meerdere klanten aan dat ze ontevreden zijn over de lange levertijd. Enkele personen geven aan dat het om een cadeautje gaat en dat langer wachten daarbij kan voorkomen. Daarop reageert een andere persoon met: “Dit is geen extraatje, dit is iets wat je hebt verdiend door snel te kopen!” Een Samsung-medewerker reageert als volgt: “Wij streven ernaar je aanvraag met ongeveer 2 weken te beoordelen, mijn collega’s op de promotieafdelingen hebben het een stuk drukker dan normaal en hierdoor duurt het helaas iets langer voordat je aanvraag is beoordeeld. Zodra je aanvraag is beoordeeld sturen we je hier ook een bericht over, houd ondertussen je e-mail goed in de gaten. We doen ons best om je hier zo snel mogelijk over te informeren!”
Hoe zit dat met jullie?
Het kan dus ook voorkomen dat je je pre-order cadeau meteen meekrijgt, maar een paar maanden wachten is dus ook aan de orde. Ik begrijp best dat er een administratieve afhandeling moet plaatsvinden, maar maanden moeten wachten op een product dat uit voorraad leverbaar is? Terwijl je als klant als een van de eersten een nieuw product hebt besteld? Twee of drie weken lijkt mij aannemelijker. Hopelijk kan Samsung meer duidelijkheid verschaffen, dan zal ik dit artikel aanpassen. In de tussentijd ben ik benieuwd naar jullie ervaringen? Hebben jullie wel eens een telefoon of tablet besteld inclusief zo’n pre-order cadeau? Zo ja, om welke combinatie ging het en hoe lang zat er tussen de aanvraag van het pre-order cadeau en de levering ervan? Laat het ons weten in de reacties hieronder.

Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten