In de ING-app kun je vanaf nu controleren of je een echte bankmedewerker aan de telefoon hebt of niet. ING is een van de bedrijven die in Nederland enorm lijdt onder phishing. Althans: zijn klanten. Het bedrijf is zich ervan bewust dat zijn klanten soms het slachtoffer worden van hackers die phishing-aanvallen uitvoeren. Daarom komt het met deze tool.

Lees verder na de advertentie.
Phishing
“Met Katrien van ING Bankzaken, spreek ik met de heer Jansen?” Je zou denken dat iemand van ING inderdaad zo een gesprek begint, maar hoe weet je dat Katrien echt is? Je kunt even snel een LinkedIn-zoekopdracht doen, maar iedereen kan een LinkedIn-account aanmaken. Om te zorgen dat je niet wordt opgelicht is er straks een nieuwe tool beschikbaar voor klanten van ING Bank.
Eén van de grootste problemen van internetbankieren is de veiligheid. Mensen worden toch snel zenuwachtig als het om bankzaken gaat. Geld is nu eenmaal belangrijk en banken zijn instanties die je voor veel zaken nodig hebt. Het zou handig zijn als banken konden zeggen: “Wij bellen u nooit, dat is dan sowieso een hacker”, maar dat kan niet. Een bank moet, zeker nu er steeds minder fysieke bankfilialen zijn om naartoe te gaan, soms zijn klanten bellen. Bijvoorbeeld als er vreemde transacties zijn of een onderzoek wordt gestort naar aanleiding van bepaalde transacties.
Helpdeskfraude
Je weet nooit zeker of de persoon die je opbelt en zegt dat hij of zij van ING is, dat ook daadwerkelijk is. Maar ING wil je helpen daar wel iets zekerder over te worden, namelijk door een nieuwe tool toe te voegen binnen zijn Bankieren-app. Vanaf 16 april kun je daar de ‘check het gesprek’-knop vinden, waar je op kunt drukken, je eigen telefoonnummer kunt invullen en de bank direct een check doet of dit een medewerker is.
ING hoopt klanten zo beter weerbaar te maken tegen helpdeskfraude. Iets wat volgens de bank een maatschappelijk probleem is dat we samen moeten oplossen. Om die reden zal het zijn bevindingen rond de nieuwe knop dan ook gaan delen met andere banken.
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten